Annons

Hållbarhet!

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns fortfarande att köpa..enligt kodak så ska de bara sluta med den modellen och en ännu bättre ska komma..den som lever får se :)

annars så finns Verbatim som har mycket bra skivor oxå.

Archival storage: Archive discs at 68-72°F (20-22°C) with 40% RH; these conditions will support a data lifetime that exceeds 100 years.

Kim7i skrev:
Archival storage: Archive discs at 68-72°F (20-22°C) with 40% RH; these conditions will support a data lifetime that exceeds 100 years.

hmmm undras just hur man bevisar det med tanke på att skivorna inte har funnits i så många år......klimatanläggningar och åldring i all ära men......kan vara en ide o lagra under de förhållanden o funkar inte skivan om 100 så stämmer ens släktingar dom duktigt :)

Som återförsäljare har jag fått reda på (från våran leverantör) att kodak inte längre tillverkar eller leverar cd-r skivor.

jonas_lindquist skrev:
Som återförsäljare har jag fått reda på (från våran leverantör) att kodak inte längre tillverkar eller leverar cd-r skivor.

oki..de finns fortfarande att köpa på sina ställen..så de som vill ha får alltså skynda sig.

Gällande Kodaks VD-r skivor så har de garantetat upphört med tillverkningen. Jag jobbar som säljare på Kodak Image Center och vi om någon borde ju kunna få tag på våra egna märkesvaror men det går inte. Tillverkningen har upphört Pga bristande lönsamhet. De få som fortfarande finns ute på marknaden är väl sådant som legat på lager hos någon mindre leverantör ett tag.

Det där gröna man får i handen när man nyser.

;-)

Synd på Kodaks skivor, de var bäst precis som deras batterier.
Jag har aldrig upplevt maken till batterier som bara går och går och...

mipert skrev:
Det där gröna man får i handen när man nyser.

;-)

Hehe :) ja det är aldrig trevligt ;-)

mipert skrev:

Synd på Kodaks skivor, de var bäst precis som deras batterier.
Jag har aldrig upplevt maken till batterier som bara går och går och...

Japp..det är synd, men jag har skaffat 220 st,
så jag klarar mig länge..sedan får det väl bli Verbatim eller något nytt som kommer :)

20-22C och 40% RH jag undrar hur många som har en klimat kammare hemma för cd-lagring.

Det vore roligt att se kapaciteten på 18-30C 30-70%RH det är väl en variation man kan förvänta sig på årsbasis ungefär med lite felmarginal.
Fast de siffrorna är kanske inte så roliga för kodak och andra tillverkare......

har mina i dokumentskåp, variationen i tempratur och luftfuktighet är mycket små.

Vilken tur för dig.
min lägenhet brukar pendla mellan 18 på vintern och utetempen på sommaren dvs max vanligtvis 30
Luftfuktigheten vet jag inte men förmodligen mellan 50-60.

ANNONS
Götaplatsens Foto