Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Håller din digitala systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

tiger656

Aktiv medlem
Skulle vilja veta hur ni som har canon d30, fuji S1 pro och liknande 2-4 år gamla kameror tycker att dessa funkar nu? Märker man något åldrande hos dessa ? Tar de lika bra bilder nu som när de var nya ? Är intresserad att eftersom 3 mp räcker för min del och 10-13 tusen för ex s1 pro hus känns prisvärt.
/Stefan

Japp

Som jag skrev i ett annat formum hade vår klubb en digitaldag där en tidningsfotograf pratade lite om hur han såg på detta.

De använde D30 och D1, och de håller, de har däremot haft mekaniskt trubbel med Nikon D100, men han precicsrade inte vad för problem.

Dock tar man ju rätt fort många bilder, och vid ca 30 000 ger sig slutaren på en D30 och ca 60 000 på en D60, men det är överkomliga pengar, tror nån här angav nått i 3kkr intervallet för en sådan renovering.

Roine

I think the D30/S1/D100 shutters are made to last around 30000 shots, so it really depends on how much the camera's been used rather than how old it is. I think the shutter is the main thing that will ultimately always break eventually, but then you can just have a new one put in.
I know pro's that can wear out a shutter in a few weeks shooting large sports events, even less sometimes, and amateurs that may use their's for years without even coming close.
How many guys do you know who shoot for a hobby that have actually worn out their EOS film camera shutters or F100 shutters...? Not many, I'd say.
That said, the rechargable batteries in some cameras may well need replacing.

Best, Duncan

Hello Duncan

Det är rätt lätt att komma upp i 30 000 exponeringar med en digitalkamera. Det ca ett år på min D30 och har tagit ca 5 000 med D60:n på 4,5 månader, dvs drygt 1000 i snitt per månad och jag är enbart ute på helgerna. Man testar olika inställningar osv då det är "gratis" att alternativexponera osv.

Så det är nog stor skillnad på analog o digital här.

Roine

Hi Roine!
this is certainly true. Of course, that's also what helps you learn, so I see that as a positive thing. But with regards to the camera holding out, well, that would still last you 2½ to 3 years and then you just change that shutter out...and a 1000 shots a month is alot for most amateurs, even digital ones.

Happy Shootin', Duncan

ANNONS
Götaplatsens Foto