Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hårda läderfodral

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasRaden

Avslutat medlemskap
Till canons objektiv finns det eller fanns det hårda fodral i läder som liknar konservburkar.
T.ex. till mitt 50mm 1.8 så har jag ett fodral som heter LHP-B9. Helt suveränt.
Jag har letat efter ett fodral till mitt 10-22 objektiv men endast hittat det originala fodralet som är en sladdrig tygpåse. Dock finns det olika andra storlekar av hårda fodral, typ LH-D12, LH-D14, LH-D16, osv. Jag har kollat runt på olika fotobutiker men dom verkar inte veta vad det är för något. Har dessa fodral slutat att tillverkats?
Det finns tredje parts fodral men jag vill nog helst ha dessa originala som håller i längden.

Själv ville jag ha hårda fodral till några av mina objektiv för några år sedan. Då gick jag runt i gamla fotobutiker och skrotade i fyndlådorna med mycket gott resultat. Kostnaden, några tior per fodral till de två gluggarna.

Nackdelen med dessa gamla fodral är att de ofta inte finns för så "tjocka" objektiv, många telen var betydligt slankare och ljussvagare då.

Så jag undrar varför just original? (Mina är original, bara till ett annat märke! :)) Jag resonerade så att om de har hållt i 20-30 år hitintills med endast lite avskavd färg utanpå lär de hålla minst lika länge till. Visserligen är du garanterad passform om det är original, jag fick ju leta runt lite innan jag hittade några som passade helt.

Till mina lite "knubbigare" objektiv fick det däremot bli annan lösning. Antar att 10-22:an är ganska så knubbig.

ANNONS
Götaplatsens Foto