Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hårddisktemperatur

Produkter
(logga in för att koppla)

skogsbaronen

Aktiv medlem
Har precis införskaffat mig en NAS (D-Link DNS-313, fläktkyld) som komplement till husets två bärbara datorer.

Jag har placerat NAS:en i ett skåp. Det är inte helt tätt, utan glappar lite (ca 1cm) mot taket, och jag tänkte att det borde väl räcka som ventilation till en liten fläktkyld NAS.

Enligt statussidan har temperaturen (system temperature) under dagen växlat mellan 42-47 grader celsius, och min fråga är således:

Är detta normalt? Någon som har någon erfarenhet?

/Tomas
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Tack för ditt svar.
Och så en följdfråga. Var bör temperaturen ligga. För kallt är väl inte heller bra?

Är det säg 70% bättre att ligga på 35grader överväger jag att flytta den.
Vad jag har hört så om man nu ska sätta en procentsats på det så ökar pålitligheten med 50% för varje sänkning på 10°C (alltså 50% fler felläsningar för varje 10°C-ökning), men sen vet jag väl inte riktigt hur man ska tolka det annat än ju svalare desto bättre. För kall kommer du aldrig att få den om du har den inomhus :)
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Vad jag har hört så om man nu ska sätta en procentsats på det så ökar pålitligheten med 50% för varje sänkning på 10°C, men sen vet jag väl inte riktigt hur man ska tolka det annat än ju svalare desto bättre. För kall kommer du aldrig att få den om du har den inomhus :)
På så vis.

Skall ta och köra med öppet skåp imorgon och se om det gör någon skillnad. Kanske är det normal driftstemperatur.

Dessutom är jag osäker på vad "system temperature" avser. Kanske är det processorn?

Jag tackar för dina svar!
 

David G

Aktiv medlem
Kör en test dag med skåpet öppet och se om temperaturern sjunker mycket, gör den inte det så finns det ju ingen anledning att flytta den där ifrån.

Du kan också om det inte förstör skåpets utseeende göra hål nedertill så att det blir en skorstenseffekt som kyler bättre.
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Glömde nämna att med pålitlighet menade jag felläsningar, vilket är nåt som sker hela tiden; för många påverkar prestandan negativt på grund av omläsningar.

Med system temperature brukar man avse temperaturen som rapporteras från moderkortets chipset, så man kan väl kalla det för moderkortstemperatur.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Kör en test dag med skåpet öppet och se om temperaturern sjunker mycket, gör den inte det så finns det ju ingen anledning att flytta den där ifrån.

Du kan också om det inte förstör skåpets utseeende göra hål nedertill så att det blir en skorstenseffekt som kyler bättre.
Hann före dig där, men tack ändå =)

Blir svårt att göra hål. Det är en garderob med ett mindre utrymme längst upp. Det stora utrymmet inunder är så fullt att ett hål inte skulle gör någon större skillnad =D
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Glömde nämna att med pålitlighet menade jag felläsningar, vilket är nåt som sker hela tiden; för många påverkar prestandan negativt på grund av omläsningar.

Med system temperature brukar man avse temperaturen som rapporteras från moderkortets chipset, så man kan väl kalla det för moderkortstemperatur.

Då är det nog den temperaturen som avses, och den bör väl ligga tämligen bra till.

Skall experimentera litet och se =)
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Då är det nog den temperaturen som avses, och den bör väl ligga tämligen bra till.
För att veta om den tempen är normal måste man kolla upp just ditt moderkort (eller möjligtvis det chipset som sitter på moderkortet om man inte hittar nåt annat), då det varierar kraftigt mellan tillverkare och modell. Mitt förra moderkort brukade exempelvis ligga ungefär 10-12°C över lufttemperaturen, medans det jag har nu ligger på 45-50°C trots väldigt bra luftflöde i burken.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
För att veta om den tempen är normal måste man kolla upp just ditt moderkort (eller möjligtvis det chipset som sitter på moderkortet om man inte hittar nåt annat), då det varierar kraftigt mellan tillverkare och modell. Mitt förra moderkort brukade exempelvis ligga ungefär 10-12°C över lufttemperaturen, medans det jag har nu ligger på 45-50°C trots väldigt bra luftflöde i burken.
Se där. Man är inte direkt insatt =)

Har slängt iväg ett mail till D-Link. Får se vad de svarar.
 

Fabian_

Aktiv medlem
Då är det nog den temperaturen som avses, och den bör väl ligga tämligen bra till.

Skall experimentera litet och se =)
Jag har en DNS-323 och jag har ungefär samma temp som du på mitt NAS. Jag har min stående i ett skåp och för mig blir det inte mycket skillnad på om jag har det öppet eller stängt.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Jag har en DNS-323 och jag har ungefär samma temp som du på mitt NAS. Jag har min stående i ett skåp och för mig blir det inte mycket skillnad på om jag har det öppet eller stängt.
Trevligt trevligt =)

Ja det borde ju vara samma maskin som min, fast med två diskar.

Fungerar den bra annars då? Googlade runt lite på min efter att jag beställt den och upptäckte diverse ilskna trådar om kass firmware (kring 1.06). Själv har jag 2.0 och absolut inget har trasslat än så länge. Riktigt smidig maskin!
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Supporten på D-Link var inget vidare.

Förenklad mailkonversation.
F: Vad bör tempen ligga inom? Mitt ex ligger mellan 42-47grader.
S: Det är normalt. I databladet står följande: ƒ
Operating: 0˚ to 40˚ C (32˚ to 104˚ F)
ƒStorage: -20˚ to 50˚ C (-4˚ to 122˚ F)

Jösses.

Har för övrigt kört med öppen skåpdörr sedan igår natt. Imorse låg tempen på 37 grader, men då hade HDDn gått i vila under natten. Under dagen har den legat på samma siffror som den gjorde med stängd dörr.

Det verkar som om dörren har försumbar effekt, iaf vid normalt rumstemp.
 

h.pettson

Aktiv medlem
Det brukas påstå att för var 10'de (C) gradökning över rekomenderad arbets temperatur så blir hårddiskens pålitlighet 2x sämre. Och för varje grad man lyckas sänka från rek. temp så förlänger du HDD livslängd med 10%.

Det skrivs inte vilken rpm det är på HDD i NAS lådan men i min vanliga köpe-pc så snurrar 2st SATA 7200 rpm på 32-35 grader och en SATA 10k rpm på 45 grader C under belastniing. 5400 rpm eller "Green HDD" borde inte gå över 35 C "normalt"

Många NAS har rätt värdelösa fläktar som låter och gör att man vill stoppa undan NAS'et i något skåp. Där kan ett byte till märkesfläkt oftast ge bättre kylning och en tystare låda.

/Håkan
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Många NAS har rätt värdelösa fläktar som låter och gör att man vill stoppa undan NAS'et i något skåp. Där kan ett byte till märkesfläkt oftast ge bättre kylning och en tystare låda.
Problemet med hårddiskar är att dom inte har kylflänsar som leder bort värmen.
Så det krävs faktiskt ganska kraftigt luftflöde för att göra mer än ett par graders skillnad, tack vare den lilla arean som luften passerar.
Och i en NAS finns det med största sannolikhet inte plats för att montera flänsar på diskarna heller...
 

h.pettson

Aktiv medlem
Problemet med hårddiskar är att dom inte har kylflänsar som leder bort värmen.
Så det krävs faktiskt ganska kraftigt luftflöde för att göra mer än ett par graders skillnad, tack vare den lilla arean som luften passerar.
Och i en NAS finns det med största sannolikhet inte plats för att montera flänsar på diskarna heller...
Ser hårddiskar dagligen och skrev om fläktbyte av tidigare erfarenheter. ;) I 9 av 10 fall så sitter det billigaste möjliga fläkt, tyst i ett par dagar i värsta fall och luftflödet har säkerligen aldrig ens testats på fläkten innan den sattes i serieproduktion.
Hur många grader man sen får ned beror på lådans konstruktion. Har sett otäcka plastlådor till NAS-enheter som saknar allt vad fläkt eller ventilation heter med dubbla 7200 rpm längst in i plastklumpen. Som gjort för diskhaveri om den användes till annat än bokstöd. Mottsattsen är t.ex. neatgear's lådor som låter luft passera rätt fritt och faktiskt har hyffsade fläktar.
Bara en sån sak som disk vaggorna, plast och sluten front eller metall och ventilations hål kan ge 2-3 graders skillnad. Tyvärr så måste man ju använda de medföljande så det gäller att tänka innan man bestämmer sig.

/Håkan
 

MegaMike

Aktiv medlem
Tänkte bara tillägga att diskarnas interna temp är betydligt högre än luftens runt dem. Antar att din nas använder s.m.a.r.t. och då kan du läsa av diskarnas interna temp. Googla bara på nån trevlig app som passar dig.

I vårt serverrum har vi runt 14 grader så du kommer nog inte få problem med för kalla diskar hemma. Min erfarenhet har gett mig följande. I 14-18 grader brukar diskarnas lager klara ca 4,5 år om de går 24/7, i 40 grader ca 2 år och i 55-60 (vilket inte är ovanligt) runt 8 månader. Detta gäller deras interna temp vilket egentligen är det enda intressanta.

Om du har konstant systemtemp som möjligt ökar en smula men diskarnas interna temp ökar mer drastiskt, kan du räkna ut när de kommer att gå sönder. Oftast är diskarnas interna temp rätt konstant ett bra tag men sen brakar den iväg uppåt och då är det hög tid att backa upp och byta :)

Ursäktar om någon innan redan påpekat detta, skummade mest igenom.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Vad jag har hört så om man nu ska sätta en procentsats på det så ökar pålitligheten med 50% för varje sänkning på 10°C (alltså 50% fler felläsningar för varje 10°C-ökning), men sen vet jag väl inte riktigt hur man ska tolka det annat än ju svalare desto bättre. För kall kommer du aldrig att få den om du har den inomhus :)
Det brukas påstå att för var 10'de (C) gradökning över rekomenderad arbets temperatur så blir hårddiskens pålitlighet 2x sämre. Och för varje grad man lyckas sänka från rek. temp så förlänger du HDD livslängd med 10%.
/Håkan
Hej!

Jag har själv då och då sett liknande uppgifter i forum runt om på nätet och de låter ju onekligen logiskt.

Men så för några år sedan publicerade Google ett intressant whitepaper baserat på driftstatistik från mer än hundratusen diskar.
http://static.googleusercontent.com/external_content/untrusted_dlcp/labs.google.com/sv//papers/disk_failures.pdf

Deras data ställde en hel del vedertagna uppgifter på huvudet. Bland annat konstaterar de:

"The figure shows that failures do not increase when the average temperature increases. In fact, there is a clear trend showing that lower temperatures are associated with higher failure rates. Only at very high temperatures is there a slight reversal of this trend."

Jag har pratat med människor som arbetar med diskar i olika sammanhang och meningarna är ofta delade, men en hel del håller med om det Google säger - det är först vid riktigt höga temperaturer (t.ex. över 70 grader) under långa tider som diskar verkar ta stryk av värme.

En servicekille jag pratade med påpekade en sak som jag tror ofta blir bortglömt. Han pekade på att diskar ofta blir mycket varma när de havererar, vilket får människor som sedan plockar ut disken att tro att det var värmen som orsakade problemen. Orsakssammanhanget är faktiskt tämligen ofta är det motsatta. När diskar råkar ut för mekaniska fel som skadar den, så är värme ett av symptomen på haveriet, inte en orsak till det.

Så är diskkylning meningslöst? Nja, men är nog mest en säkerhetsåtgärd för att se till så diskar inte råkar ut för extrema temperaturer (typ över 70 grader eller högre). Vid normala drifttemperaturer gör nog kylningen eller 10 grader hit eller dit mycket lite skillnad.
 

h.pettson

Aktiv medlem
Hej!

Jag har själv då och då sett liknande uppgifter i forum runt om på nätet och de låter ju onekligen logiskt.

Men så för några år sedan publicerade Google ett intressant whitepaper baserat på driftstatistik från mer än hundratusen diskar.
http://static.googleusercontent.com/external_content/untrusted_dlcp/labs.google.com/sv//papers/disk_failures.pdf

Deras data ställde en hel del vedertagna uppgifter på huvudet. Bland annat konstaterar de:

"The figure shows that failures do not increase when the average temperature increases. In fact, there is a clear trend showing that lower temperatures are associated with higher failure rates. Only at very high temperatures is there a slight reversal of this trend."

Jag har pratat med människor som arbetar med diskar i olika sammanhang och meningarna är ofta delade, men en hel del håller med om det Google säger - det är först vid riktigt höga temperaturer (t.ex. över 70 grader) under långa tider som diskar verkar ta stryk av värme.

En servicekille jag pratade med påpekade en sak som jag tror ofta blir bortglömt. Han pekade på att diskar ofta blir mycket varma när de havererar, vilket får människor som sedan plockar ut disken att tro att det var värmen som orsakade problemen. Orsakssammanhanget är faktiskt tämligen ofta är det motsatta. När diskar råkar ut för mekaniska fel som skadar den, så är värme ett av symptomen på haveriet, inte en orsak till det.

Så är diskkylning meningslöst? Nja, men är nog mest en säkerhetsåtgärd för att se till så diskar inte råkar ut för extrema temperaturer (typ över 70 grader eller högre). Vid normala drifttemperaturer gör nog kylningen eller 10 grader hit eller dit mycket lite skillnad.
Det du skriver är mer inriktat på haveri, visserligen ett STORT failure men främst mekaniskt sådant.

Jag hänvisar mot tillverkarnas MTB då inräknas elektroniska delarna av disken som felar eller havererar för att "kisel bitarna" uppträder annorlunda vid uppvämning. T.ex kan disken börja skriva skräp, ett MTB för att du kört den alltförlänge på säg 60 C, när du slutat lasta disken och analyserat och testat den så fungerar den normalt för att den svalnat. Sen drar man igång lasten och efter ett tag så upprepas failure igen och många säger sen att märke X modell Y är skit.
Finns en del påståenden om att ett visst antal graders ökning är detsamma som en 200%-ig last på disken. Jag är beredd att instämma i det efter att sett hur riktiga servrar och lagrings lösningar peakat ur cpu och minnen då kylsystemen stannat. Har svårt att se hur det mekansikt skall hänga samman men däremot elektroniskt så är det precis som när man överbelastar en dator, värme allstras och till slut så nyper allt till.

/Håkan
 
ANNONS