Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Högdagrar i Visningsläge (D300)

Produkter
(logga in för att koppla)

ND300

Avslutat medlemskap
Jag undrar varför valet "Högdagrar" inte syns till bland valen på min D300.

I manualen fins den bla med på en bild men i kameran har jag bara 3 alternativ att välja bland. Fokuspunkt, RGB histogram samt Data.

Fel i manualen / kameran?

Menar du att du har de tre alternativen när du trycker uppåt på fyrvägsknappen i visningsläget? Eller har du gått in i visningsmenyn --> vinsingsläge och ställt in vilka alternativ du vill ha?

Så är det iallafall på D300s.

Hmm, det löste sig. Valet fanns ju där! Trots jag kollade flera gånger missade jag det.

Menyn såg inte lika ut som i manualen. I manualen ligger Högdagrar under grundläggande fotoinfo och i kameran ligger den under detaljerad fotoinfo. Myckt skumt. Är nästan säker på att Högdagrar inte fanns där tidigare när jag kollade men men nu finns den där. :)

Dessutom måste man ju klicka i vilka val man vill ha och sedan trycka på ok för att de ska sparas, trycker man på meny sparas de inte, det kanske var boven också?

Måste missat eller gjort nåt annat tokigt. Växlade till svenska när jag inte såg det och det inte var som i manualen men såg inte högdagrar då heller. Sen stängde jag bara av kameran, skrev inlägget, kollade igen och då fanns den där fast under "detaljerad fotoinfo". Kollade kanske för mycket under "grundläggande fotoinfo och trode det skulle vara som i manualen.

På engelska har jag tidigare sett "higlight" under "detailed foto info". Antar det är samma som "högdagrar" på svenska och då det ligger på samma plats :)

ANNONS
Götaplatsens Foto