Annons

högerregeln?

Produkter
(logga in för att koppla)

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Offentliggjorda blir de så fort du lägger ut dem här. Ligger de i din skrivbordslåda är det en annan sak.
 

klasg

Aktiv medlem
Sparka på mig som ligger bara...;)

Pingo skrev bl.
12 § Var och en får framställa enstaka exemplar av offentliggjorda verk för enskilt bruk. Exemplaren får inte användas för andra ändamål.

Och det stämmer, något annat kan jag inte påstå. Men om man fortsätter på, 12§ så står det: Första stycket ger inte rätt att

(---)

3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form.

Hur tolkar ni det...
:confused::confused::confused:


(Jag är inte jurist, men ändå... /KG)
 

danneman

Aktiv medlem
Åj åj åj

Väldans vad det blev livat om det här då! :p

Jag vill bara säga att jag någon gång har jag velat spara en bild på hårddisken några sekunder så jag kan titta på den med t.ex. ACDSee för att kunna zooma optimalt då jag bara har en gammal laptop med 800x600 upplösning på skärmen. En bild tagen på höjden rymms inte alltid på skärmen då.

Tack för mig

/Dan
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
mettemarit skrev:
jag tycker själv fortfarande inte heller att jag fått något svar? kodsnickarn?
Anledningen till att vi tog bort högermenyn, och den där specialbildmenyn på IE6 var att flera av våra medlemmar ville detta. Vi kan alltid göra en omröstning om det...

Även om det naturligtvis inte hindrar den förslagne att ladda ner tycker jag det ändå ger en tydlig markering. Kanske det skulle stå en något mer förklarande text.

Ang problemet med minimal storleksskillnad (som var anledningen till "mettes" önskan att högerklicka i detta fallet) så kan man ju tänka sig att Förstora-länken inte dök upp om det skiljer mindre än tex 10 pixels mellan orginalformat och mellanformatet.
 

jkaving

Medlem
clindh skrev:

Ang problemet med minimal storleksskillnad (som var anledningen till "mettes" önskan att högerklicka i detta fallet) så kan man ju tänka sig att Förstora-länken inte dök upp om det skiljer mindre än tex 10 pixels mellan orginalformat och mellanformatet.
Det tycker jag låter som en alldeles utmärkt idé.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Låter inget vidare tycker jag om det betyder att en bild som i original är 609 pixlar bred inte skulle få någon förstoraknapp. Även den minsta storleksförändring försämrar ju bildens skärpa så det betyder att vi skulle titta på sekunda vara utan någon chans att se den som fotografen tänkt sig det.
 

jkaving

Medlem
jimh skrev:
Låter inget vidare tycker jag om det betyder att en bild som i original är 609 pixlar bred inte skulle få någon förstoraknapp. Även den minsta storleksförändring försämrar ju bildens skärpa så det betyder att vi skulle titta på sekunda vara utan någon chans att se den som fotografen tänkt sig det.
Jag är inte den som är sen att erkänna när jag har fel.:eek:
[Vänder snabbt kappan efter vinden]
Håller med jimh istället :)
 

gunte

Aktiv medlem
Jag tycker att det är trevligt att kunna spara ned en bild för att sedan öppna den i PS..och kolla beskärningsalternativ,uppskärpning mm..och det gör jag ofta..men jag slänger bilden så fort mina nyfikna övningar är avslutade..
mvh/gunte
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Håller med, jag brukar också göra det ofta. Något jag saknar är möjligheten att lägga in resultatet i kommentarstråden ungefär som man kan lägga in bilder i diskussionsforumet.
 

Daniel Mott

Guest
Mina tankar

Om man vill komma åt högerklicksmenyn kan man ju också högerklicka, hålla knappen nere fast rutan kommer upp, trycka på ENTER och släppa upp knappen igen - och vips så kommer menyn upp. Det såg lite långt ut här men det går jättefort.

Tycker bara att anti-högerklicksmenyer ser amatörmässigt ut och är irriterande om man t ex vill visa egenskaper, spara, skriva ut, klippa ut, kopiera genväg eller använda som skrivbordsunderlägg, några av möjligheterna i högerklicksmenyn som mindre datorkunniga användare går miste om helt i onödan - enligt mig.
 

pettersson

Aktiv medlem
Dum?

Jag tycker inte att man ska kräva av folk att dom ska vara jätte inteligenta men det måste ju finnas någon mänsklig-biologisk gräns...

(jag tror inte att du är dum, mentänk efter lite)
 

Pingo

Aktiv medlem
Samanställning av samlingsverk

Klas, jag sade ju att det var ett förenklat resonemang. När det gäller lagtolkning måste man oftast gå till förarbetena till lagförslaget för att se avsikten. Det var några år sedan jag läste lagtexten, men om jag inte missminner mig så handlar raden " framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form" om just sammanställningar av samlingsverk.

Om du är mycket intresserad och fortfarande tvivlar så gå till biblioteket och förkovra dig. Koncentrera dig på förarbetena.

Börja med:

SFS nr: 1960:729

Departement/ myndighet: Justitiedepartementet L3

Rubrik: Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk

Förarbeten: Prop. 1960:17; 1LU 1960:41 och 1960:43; Rskr 1960:406

Huvudord: litterärt verk Stickord: konstnärligt verk, upphovsrätt

Sedan tar du:

Ändring 1978:488
Text: ändr. 12, 18, 22, 45, 46, 48, 49, 51, 62 §§; nya 22 a-22 c §§
Förarbeten: Prop. 1977/78:97, KrU 1977/78:27, rskr 1977/78:375
Rubrik: Lag (1978:488) om ändring i lagen (1960:729) om upphovsrätt till
litterära och konstnärliga verk

Ändring 1993:1007
Text: upph. 11 a, 11 b, 15 a, 22 a, 22 b, 22 c, 22 d, 24 a §§; ändr. 9,
11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26,
45, 46, 47, 48, 49, 58 §§; nya 26 a-26 i §§, rubr. närmast före
11-13, 15-23, 25, 26, 26 c, 26 d, 26 g, 26 i
Ikraft: 1994-01-01, överg.best.
Förarbeten: Prop. 1992/93:214, bet. 1992/93:LU44, rskr. 1992/93:413
Rubrik: Lag (1993:1007) om ändring i lagen (1960:729) om upphovsrätt till
litterära och konstnärliga verk

Ändring 1997:790
Text: ändr. 12, 19, 21, 26 b, 26 g, 49, 53, 61 §§, rubr. närmast före
26 g §
Ikraft: 1998-01-01, överg.best.
Förarbeten: Prop. 1996/97:111, bet. 1997/98:LU2, rskr. 1997/98:24, EGTL77/96
s20 Rubrik: Lag (1997:790) om ändring i lagen (1960:729) om upphovsrätt till
litterära och konstnärliga verk
CELEX-nr: 396L0009

Kör hårt. Det kan vara lärorikt.

/Pingo
 

Pingo

Aktiv medlem
Databaser

Hej Klas

Jag hittade min gamla bok.

Digitala sammanställningar hänvisar till databaser samt katalogtjänster.

Ungefär så här stod det; ""digitala sammanställningar", som databaser, får skrivas ut i pappersform för eget bruk - det är bara kopiering i digital form som är förbjuden.

Med hänvisning till Lag (1960:729) Kap 2:§12 punkt 3.

Hoppas nu denna diskussion kommit till sin ända.

/Pingo
 

niklassthlm

Aktiv medlem
Tack för en kul läsning....:)
Men jag kan bara inte förstå hur ni orkar:confused:
Men men, hoppas att alla haft en bra Jul och får ett gott nytt år ! Niklas
 
ANNONS