Annons

högfrekvent ljud - eos 450d

Produkter
(logga in för att koppla)

sampsa

Ny medlem
som rubriken lyder. har nyss köpt en 450d och den ger hela tiden ifrån sig ett högfrekvent ljud. mycket irriterande, låter som ett typiskt tinnitus-ljud ungefär. det kommer i intervaller på ca 5 sekunder om man håller på med den.
äe detta normalt? någon som vet vad det kan vara?

Har du IS i objektivet?
Dessa brukar låta lite när man trycker avtryckaren till hälften.

ja!
tack så mycket erik!
jag provade att avaktivera det nu och nu låter det ingenting. hemskt irriterande ljud dock, skall IS låta så mycket på det sättet?
skall ALDRIG använda den funktionen! hur pass viktig är den, hur mycket gör den för bilden?

IS gör en hel del, särskilt när man fotar på mörka ställen eler med mycket tele.
På mitt objektiv med VR(nikons motsvarighet) så uppges det att man gan få skarpa bilder med 4 ggr så lång slutartid.
Jag skulle rekommendera att försöka vänja sig vid ljudet, men om du inte har behov av det kan du lika gärna slå av IS.

Har du kitobjektivet 18-55IS? Det hör inte jag om jag inte *verkligen* anstränger mig och lägger örat mot objektivet (det måste vara helt knäpptyst runt omkring också). Däremot så väser tex 70-300IS enormt.

Har du extremt bra hörsel?

IS är bra till mycket, tar bort handskak och gör det möjligt att ta skarpa handhållna bilder neråt 1/10 sek (om motivet är stilla). Det är kanske allra bäst vid längre brännvidder. Men vill du övertyga dig om hur mycket det faktiskt gör på kitobjektivet så sätt på liveview, förstora skärmbilden 10ggr, rikta kameran på något någon meter bort och gör halvpress (då aktiveras IS typ 5 sek). Darret försvinner direkt så fort IS aktiveras, och återkommer då IS stänger av.

extremt bra hörsel vet jag inte men jag är ganska ung så jag har väl inte så pass nedsatt hörsel som kommer med åldern...
tycker det låter som när en tv är påslagen ungefär. irriterande.

ja jag har kitobjektivet

extremt bra hörsel vet jag inte men jag är ganska ung så jag har väl inte så pass nedsatt hörsel som kommer med åldern...
tycker det låter som när en tv är påslagen ungefär. irriterande.

ja jag har kitobjektivet

Ta med kameran och objektiv till fotoaffären och testa med ett annat (likadant) objektiv, ska inte låta som en TV...

Men...
Är det verkligen IS som kan vara "problemet"?
IS är väl inte aktivt förrän man pillrar på avtryckaren.

"kommer i intervaller på ca 5 sekunder om man håller på med den"
Kan det inte vara servot till autofokusen som låter?

Jag tycker att du ska lämna in kameran till affären där du har köpt den. Har du köpt den privat så hoppas jag att du har originalkvittot kvar. Sannolikheten är att du har garanti kvar (450D lanserades våren -08)
Så mycket ska inte IS låta. Lägger jag örat alldeles intill mitt eget objektiv så kan jag ana ett sådant ljud som du beskriver. Men det som hörs tydligast är ett svagt, svagt tickande ljud.

Jag har samma problem fast med ett nikon 55-200 VRII med VR avstängt tjuter det inte men påslaget gör det det.

Vet inte om det är relevant här men.

Batterier kan ju tjuta ibland. Dock mest vanligt vid laddning, och då är det ett högfrekvent ljud som på en TV eller liknande.

Oftast bara hörbart av yngre eller folk med bra hörsel då man med åren tappar vissa register naturligt, oavsett om man hör bra för sin ålder eller inte =)

ANNONS
Götaplatsens Foto