Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Höghastighetsbildspel

Produkter
(logga in för att koppla)

Samuel Eketorp

Aktiv medlem
Jag har planer på att göra att ganska kort höghastighetsbildspel. Mer kanske en animation (en typisk discovery-reklams-animation om ni förstår vad jag menar).

Jag tänker mig en visningshastighet på en bild per hundradels sekund. För att få samma nästan flytande effekt som de bildspel/animationer jag sett, är det här för långsamt eller för snabbt? För att t.ex. skilldra när solen bryter horisonten över en tidsperiod på 5-10 sekunder. Vad tror ni man ska ha för riktlinjer för att få det snyggt?

/Samuel

Eftersom film oftast visar runt 25 bilder per sekund, så är det ingen idé att köra med hundra bilder per sekund, det uppfattar ändå inte ögat.

10 sekunder film = 250 bildrutor.

Med tanke på att vanlig film, typ TV och Bio kör med 24-25 bilder per sekund så låter 100 lite mycket.

När man gjorde animerad film med super8 på högstadiet tog man två bilder utan att flytta, sen två på nästa flytt. Alltså är 12 bilder per sekund max vad som behövs för full filmkänsla. Men då är det ju inget bildspel längre utan animerad film.

Varför inte filma med en film-kamera istället?

100 bilder/sekund i 10 sekunder med en 8Mpix kamera blir väldigt mycke data.

Jag ser att jag har tänkt helt galet. Mitt lilla försök som gav 40 bilder på 2 sekunder blev lite halvryckigt men jag får nog försöka justera det lite. Mitt mål är att få en flytande känsla mellan bilderna men att ha ett ganska långt intervall i verklig tid så att det blir som en tidskomprimering där allt händer oerhört fort. Som att snabbspola igenom en dag, jag vet inte hur jag ska förklara det riktigt. Ni får se sen!

Självfallet kommer jag inte plåta 7000 bilder i RAW och 8 Mpix... Eftersom man inte hinner granska bilderna och dessutom bara kommer att användas i dator så kommer nog själva bildkvaliteten bli sekundär till den rörelse som skapas mellan varje bild.

Blir spännande, men man inser snabbt vilket stort projekt blott 4:30 minuter blir om man skall göra 12-20 bilder per sekund. Men tid får det ju gärna ta, det här är tidsfördriv!

Tack för era inputs!
mvh/ Sam

ANNONS
Götaplatsens Foto