Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Högiso nattfoto med liten kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Alexi

Aktiv medlem
Jag fotar mest gatu/miljö-foto, kvällstid. Porträttbilder innomhus och jag använder aldrig blixt.

Idag använder jag en Canon 450D med ett 40mm f2.0 och det räcker inte till... Slutartiderna blir allt för långa tom. på max iso. Dessutom tycker jag kameran känns för stor, tung och otymplig.

Helst skulle jag vilja hitta någon kompakt sak utan spegel, med extremt ljusstarkt optik som kan ge bra resultat vid höga iso. Finns det?

De jag kikar på just nu är:
5D mkIII, men den känns allt för stor och otymplig.
Sony RX1R, A7, A7R
Fuji X100S, X-PRO1.

Har ni några goda råd till mig, eller finns det ännu inget som klara min kravspec?

Det är förstås svårt att veta exakt vad dina krav är - de kan ju ligga högre än vad som kan vara möjligt att någonsin kunna uppnå även med den mest avancerade tänkbara framtida teknik - naturlagarna har ännu ingen lyckats med att knäcka... Bildsensorernas känslighet ligger idag inte så väldigt långt från vad som är teoretiskt möjligt att åstadkomma, så ifall det inte räcker med vad dagens bästa kameror kan klara så måste du modifiera din teknik.

Generellt gäller att kameror med fullformatssensorer ger bättre resultat vid dåligt ljus. En APS-C kamera som Fujifilm X100s ger dig alltså inte bättre resultat än du får med din Canon 450D och 40/2,0-objektivet. Dessutom får du ett väldigt vidvinkligt objektiv, 23 mm, vilket inte är lika användbart (särskilt inte för porträtt). Det enda du får med denna kamera är något som är lite mindre och lättare än kameran du redan har.

Du behöver alltså koncentrera dig på fullformatare. Ifall du tycker att 5D MkIII är för stor och klumpig, så är de enda alternativ som finns f.n. Sony RX1, RX1R, A7 eller A7R.

RX1:eek:rna är som jag förmodar att du redan vet, försedda med Zeiss 35/2,0-objektiv. Detta är världens lättaste fullformatskameror (vikt kpl inkl. batteri 482 g).

A7/A7R blir också väldigt lätta med Zeiss FE 35/2,8 (mindre än 600 g, också kompletta inkl. batteri), men Zeiss FE 55/1,8 bör vara intressantare för din del. Har inte hittat vikten på detta objektiv - den kombinationen blir förstås lite tyngre (men säket betydligt under 1 kg komplett).

Någon annan kan som sagt knappast veta ifall någon av dessa spegellösa fullformatare kommer att vara "good enough" för just dig, du måste prova själv. En sak råder det i alla fall ingen tvekan om - objektiven har visat sig vara knallskarpa.
:)

Tack för ditt utförliga svar!
Ett typiskt exempel på vad jag vill kuna fota, som inte går idag, är sällskapet runt ett bord på en restaurang. Nu får jag välja mellan allt för mörka bilder eller helt suddiga bilder om det inte är ovanligt välupplyst.

Jag har kikat på de tester/forum-diskussioner jag sätt på ovan nämda Sonykameror hitills, men alla verkar skriva som negativa komentarer just att de inte lämpar sig för foto med mycket höga iso..

Tack för ditt utförliga svar!
Ett typiskt exempel på vad jag vill kuna fota, som inte går idag, är sällskapet runt ett bord på en restaurang. Nu får jag välja mellan allt för mörka bilder eller helt suddiga bilder om det inte är ovanligt välupplyst.

Jag har kikat på de tester/forum-diskussioner jag sätt på ovan nämda Sonykameror hitills, men alla verkar skriva som negativa komentarer just att de inte lämpar sig för foto med mycket höga iso..

Provat använda blixt/blixtar?

/Stefan

Jag vill absolut inte störa de jag fotar med blixt, hela vitsen är att fånga människor när de är naturliga i ögonblicket, en min, gest. När man plockar upp en gigantisk DSLR och låter blixten gå konstant, blir folk både störda och obekväma med att man fotar dem.

Så sant så. Men jag tycker folk i allmänhet är vana att bli fotograferade så att plocka fram en mobiltelefon eller en systemkamera framför dom gör samma effekt. En blixt stör i eftrehand. minen har du redan fångat snabbare än de kan reagera såvida du inte använder förblixtar och hjälbelysning. Dessa bör man klart avaktivera.
Att vara osynlig fotograf handlar egentligen inte att man inte syns. Det handlar om att inte märkas. Att försöka bli ett av gänget/gästerna är en effektiv metod.
Tror inte du blir mer osynlig med en mindre kamera på en fest. Bättre med tele ;)

/Stefan

Så ljusstarkt tele skulle ruinera mig. Jag nyttjar nästan alltid digital zoom istället, dvs. beskär bilderna i efterhand. A7R med 55/1,8 känns mest rätt just nu.

Panasonic Gx1 med 20mm f1.7 fungerar mycket bra till situationen du beskriver på restaurang, har själv använt den kombinationen..

Har du tittat på canon eos m och 100D . Båda är mindre än den kamera du har idag och har mindre brus än 450D. Det skiljer minst två steg.

ANNONS
Götaplatsens Foto