Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Högre kameraposition?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sverker Hahn

Ny medlem
Jag har ett Manfrottostativ som går att höja till ca 2 meters höjd. Helbra. Men det blir ju lite ostadigt, det går inte att komma ifrån.

Skulle vilja ha något som höjer lite mer, och har funderat på

- någon sorts plattform, bärbar, som man kan stå på
- en plattform att lägga på biltaket, att klättra upp till och stå på

Alla synpunkter tas tacksamt emot.

Sverker (ny medlem)

Vad ska du fota för något? Om du kommer åt med bil känns ju det himla vettigt, så länge du inte trycker in biltaket eller förstör något på vägen upp. Spontant känns det gansaka tungt och inte så effektivt att släpa runt på en pall / portabel plattform.

//Mvh
Mårten

Tackräcke, hemmasnickrad plattform.
+ ditt vanliga stativ.

Fast då får du stå still, eller ha hård fjädring :)

Det blev snabbt många svar, tack för dem!

Främst är det när jag vill komma ovanför t ex en folksamling, vid marathonlopp, parader. Jag filmar numera, och det är ännu viktigare än med fota att det är stadigt. Den hemmasnickrade plattformen på bilens takräcke har jag funderat på, men inte tänkt på att bilen inte är ett stadigt underlag. Så den idén får jag nog slopa.

Ett fastsurrat stativ på en stege, ja, kanske det. Då gäller det att hitta en lämplig stege. Människor kan stöta till både stegar och stativ, det har jag erfarenhet av. En vacker utsikt i Californien blev delvis förstörd av att en liten grabb snavade på stativet.

Skall också spana efter Gitzo-stativet. 260 cm är rejält mycket.

Hälsningar
Sverker

kanske dags att sluta stirra sig blind på kamerastativ?
Det finns ju andra stativ som tillverkas mycket högre!
Högtalarstativ för scenbruk brukar vara stadiga liksom ljusstativ för scenbelysning.
Kanskae kan vara tått att kolla på om du kan använda?
Men de ör inte direkt små och lätta.. :)

Ett Manfrotto 087 kanske.
Stativ för strålkastare. Skittungt, 21kg c:a
blir upp till 360cm. lyfter 30kg.
Säljs av Teateteknik
Att människor stöter till eller springer omkull stativ i folksamlingar vet jag inte vad du ska göra åt

billiga stativ för strålkastare finns på www.thomann.de 150:- i frakt för allt.
Kommer på några dagar.
Bra stativ för parkannor kostar ca 300:- de är skitbra och statiga. Finns i olika höjder.
/Mvh Thomas

Jag jobbar med en 15 meters stativ (22kg) men den rekommenderar jag inte till att filma. De 4 stödbenen tar en del plats, så folksamlingar är inte att tänka på. Man kan köra utan stativ också, men då är det du som håller masten och det blir då en del röreöse med.

mvh//Attila

Här är en bild på en jättemast, fast förankrad i en skåpbil via taket, och med en stege upp till taket.

jattemast_bil2.jpg

Sverker Hahn skrev:
Det blev snabbt många svar, tack för dem!

Främst är det när jag vill komma ovanför t ex en folksamling, vid marathonlopp, parader. Jag filmar numera, och det är ännu viktigare än med fota att det är stadigt. Den hemmasnickrade plattformen på bilens takräcke har jag funderat på, men inte tänkt på att bilen inte är ett stadigt underlag. Så den idén får jag nog slopa.

Ett fastsurrat stativ på en stege, ja, kanske det. Då gäller det att hitta en lämplig stege. Människor kan stöta till både stegar och stativ, det har jag erfarenhet av. En vacker utsikt i Californien blev delvis förstörd av att en liten grabb snavade på stativet.

Skall också spana efter Gitzo-stativet. 260 cm är rejält mycket.

Hälsningar
Sverker

En tanke bara. Fyra små domkrafter hade kunnat stabilisera bilen på ett bra sätt....

typ:

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82801

ANNONS
Götaplatsens Foto