Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Hackig" kontur i vissa lägen

Produkter
(logga in för att koppla)

SvenP

Aktiv medlem
På vissa av min bilder blir t.ex konturen av en persons jacka väldigt "hackig". Ser ut som väääldigt dålig upplösning i bilden. Dock, när jag zoomar in på skärmen (med Elements) ser det OK ut. Fenomenet kan synas mellan två zoomsteg. Fotar med en D70, och det blir samma fenomen oavsett storlek på bild eller inställning av bildkvalité.

Riktigt tråkigt blir det när man vill titta på bilderna (via Infranview) med nyinförskaffad laserprojektor.

Med frugans Nikon Coolpix 2100 blir det aldrig på detta vis. Orättvist.

Har letat men ej funnit svar i något annan diskussion.

Snälla, du som hajar vad som felar, LÅT MIG Få VETA !

Tackar på förhand

Senast ändrad:
Nu har jag testat ytterligare. Det blir "värre"ju mer man zoomar ut från bilden, dvs ju mindre bild desto mer hack i kanterna.

Spelar ingen roll på visningsprogram. Uppträder även i t.ex Neat Image (förutom Irfanview och Elements).

En bild ser alltid bäst ut om den visas 100%, alltså om visningsprogrammet inte komprimerar eller expanderar. Alla visningar utöver 100% kräver att man skärper bilden. T.ex med en oskarp mask.

Vad visningsprogramen hittar på då bilder förändras i storlek vet vi inget om.

"En bild ser alltid bäst ut om den visas 100%, alltså om visningsprogrammet inte komprimerar eller expanderar.
Vad visningsprogramen hittar på då bilder förändras i storlek vet vi inget om."

Hoppsan, ja. Verkar stämma. Ska man då helt enkelt exprimetera fram vilken bildstorlek som som ryms i t.ex Irfanview vid "visning i originalstorlek" ?

Ta in bilden i ett bildbehandlingsprogram (t.ex photoshop) och skala den till den storlek du vill ha den och skärp upp den med oskarp mask.

Om du aktiverar resample i Irfanview så görs samma sak som om du skalar ner den med Image -> Size i photoshop. Man räknar ut pixlarna som de borde vara i den storleken. Det kräver lite mer processorkraft och tar lite längre tid än med bara "resize", men resultatet blir bättre. Jag upplever aldrig att bilderna uppvisar några hack. Däremot gör de ju det när man zoomar med "Navigator" i photoshop (antar att det är likadant i elements).

Edit:
Bortsett från att man inte har möjlighet att skärpa upp med oskarp mask per atomatik förstås. Men några hack blir det inte här iaf.

Förutom 100% så ser i regel även 50%, 25%, 12,5% osv bra ut. När det behövs respons vid nedskalning som t ex vid skärmvisning används primitiva nedskalningsalgoritmer. Men om man precis halverar storleken kommer de till sin rätt eftersom de då kan jobba genom att helt enkelt kasta bort varannan pixel.

ANNONS
Götaplatsens Foto