Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hahnemühle Matte Fibre och Epson 3880

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinC73

Aktiv medlem
Kom hem från mässan idag med några paket Hahnemühle Matte Fibre(A4 och A2).
Har Epson 3880 och får inte till utskrifterna. Det svarta blir inte svart, blir helt kontrastlöst och med en grön ton.
Någon som vet vilken typ av papper man ska välja under Media Type?
Känner på mig att problemet ligger där, men man har ju inte så många att välja bland.
Har testat Velvet, Ultrasmooth, Luster och Enhanced.
Innan jag fortsätter att slösa så lägger jag ut frågan här och hoppas på att någon har samma kombo.
Martin.

Hmm, får du verkligen inte upp Hahnemühle Photo Matt Fibre 200 som val trots att du installerat just den profilen?

Jag har inga Hahnemühle papper, men alla Epson papper jag har väljer jag i klartext efter att laddat ned motsvarande ICC profil.

Hmm, får du verkligen inte upp Hahnemühle Photo Matt Fibre 200 som val trots att du installerat just den profilen?

Jag har inga Hahnemühle papper, men alla Epson papper jag har väljer jag i klartext efter att laddat ned motsvarande ICC profil.

Får inte upp några andra än Epsons egna under Media Type.
Färgprofilen går alldeles utmärkt att välja.
Har laddat ner och installerat ett flertal av Hahnemühles profiler.
Bifogar ett par skärmdumpar som exempel.

Bilagor

• Screen Shot 2016-11-13 at 22.34.45.jpg
    Screen Shot 2016-11-13 at 22.34.45.jpg
    54.8 KB · Visningar: 35
  • Screen Shot 2016-11-13 at 22.34.25.jpg
    Screen Shot 2016-11-13 at 22.34.25.jpg
    55.2 KB · Visningar: 25
Får inte upp några andra än Epsons egna under Media Type.
Färgprofilen går alldeles utmärkt att välja.
Har laddat ner och installerat ett flertal av Hahnemühles profiler.
Bifogar ett par skärmdumpar som exempel.

Du kommer aldrig att få upp fler mediainställningar än de som Epson har gjort. Hahnemühle rekommenderar att du använder Velvet Fine Art som mediainställning för detta papper. Så om du har valt den mediainställningen och rätt profil ska du få ett bra resultat. Har du kollat att alla dina skrivarnålar fungerar? Gör en Nozzle Check för att se om inte någon av de svarta färgerna lagt av.

Jag har gjort ett par lathundar för alla de inställningar som ska göras på www.profiler.nu. Flera ska komma framöver.

Du kommer aldrig att få upp fler mediainställningar än de som Epson har gjort. Hahnemühle rekommenderar att du använder Velvet Fine Art som mediainställning för detta papper. Så om du har valt den mediainställningen och rätt profil ska du få ett bra resultat. Har du kollat att alla dina skrivarnålar fungerar? Gör en Nozzle Check för att se om inte någon av de svarta färgerna lagt av.

Jag har gjort ett par lathundar för alla de inställningar som ska göras på www.profiler.nu. Flera ska komma framöver.

Tack.
Ska göra ett nozzle check och kika på dina lathundar.

ANNONS
Götaplatsens Foto