Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hama Blixtutlösare

Produkter
(logga in för att koppla)

karre

Aktiv medlem
Nu har jag äntligen köpt mig en sb-600.
Och eftersom jag har en d50 så kan ja inte använda blixten trådlöst så jag tänkte köpa en Hama Blixtutlösare Synchromat 6967 från http://www.scandinavianphoto.se/?906967 så jag undrar om det kommer att funka med den mellan min d50 och sb-600.

Om Hama-utlösaren har en slavtändare skall det funka bra. Se bara till att du kör din inbyggda blixt i manuellt läge så att inte dess förblixtar triggar slavtändaren - vilket gör att när den riktiga blixten kommer så är SB-600:n uttömd och tänder inte ordentligt.

Goatboy skrev:
Om Hama-utlösaren har en slavtändare skall det funka bra. Se bara till att du kör din inbyggda blixt i manuellt läge så att inte dess förblixtar triggar slavtändaren - vilket gör att när den riktiga blixten kommer så är SB-600:n uttömd och tänder inte ordentligt.
Nja, är du säker på det? Nikon verkar ha ett speciellt system för blixtarna...

Skilj på slavtändning och slavtändning.

Vad är du ute efter? Att blixten säger poff när kamerans blixt gör det? Då funkar de flesta vanliga "dumma" slavtändare som triggas på en annan blixt. Precis som Peter säger kan förblixtar ställa till problem, så dessa måste man stänga av. På flera kameror görs det genom att man ställer in den utlösande blixten på manuellt läge, då behövs ju inga förblixtar eftersom man inte mäter ljuset utan matar ut så mycket som fotografen ställt in. Nackdelen är att du måste göra alla inställningar. Inte praktiskt för ögonblicksbilder och ska man ändå pyssla med uppställningar så är nog ett billigt studioblixtset att föredra. Där har du fler tillbehörsmöjligheter (softboxar, skärmar, raster, mm). Fördröjningen i detta fall är minimal, du kommer inte uppfatta den.

Eller är det så att du vill ha ett enkelt helautomatiskt system där du låter blixtautomatiken göra allt? Det funkar inte med tredjepartstillbehör (i alla fall inte i dagsläget). Då måste du ha en uppsättning SB-800/SB-600/SU-800/SB-R200. Dessa har en viss fördröjning när enheterna kommunicerar och gör individuell ljusmätning via en serie blixtar.

Trådlöst går att göra på flera sätt, men inte alla är lika.

ANNONS
Götaplatsens Foto