Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Handla i HongKong
- Trådstartare sethakan
- Start datum
Jerker Dahlblom
Aktiv medlem
Jag köpte en Canon kamera där med ett Cosina objektiv + blixt + teleconverters 1995(?). Det var den modellen som man kunde styra fokus punkten med ögat.
Jag jobbade där då och en kollega hade redan köpt samma paket. I och med att jag visste vad han betalat så visste jag vilka siffror det rörde sig om. Hur som haver så fick jag mitt paket bra mycket billigare med en hel del trugande. Köp inte saker från de öppna butikerna som finns längs turiststråken om du inte vet 100% vad för priser som är realistiska där. Var också försiktig med piratprylar. Bästa är om du känner en lokal mupp som kan hjälpa. Vet inte hur mycket billigare där är nu.
Kanske inte så bra råd så här 10år senare...
Lycka till!
Jag jobbade där då och en kollega hade redan köpt samma paket. I och med att jag visste vad han betalat så visste jag vilka siffror det rörde sig om. Hur som haver så fick jag mitt paket bra mycket billigare med en hel del trugande. Köp inte saker från de öppna butikerna som finns längs turiststråken om du inte vet 100% vad för priser som är realistiska där. Var också försiktig med piratprylar. Bästa är om du känner en lokal mupp som kan hjälpa. Vet inte hur mycket billigare där är nu.
Kanske inte så bra råd så här 10år senare...
Lycka till!
ThomK
Avslutat medlemskap
sethakan skrev:
Undrar bara om det är nåt spec man ska tänka på när man handlar i hongkong. Ska köpa lins, den passar eller hur, inga konstiga saker som gör att den inte går ihop med en kamera köpt här?
Håkan jag kan inte undgå att ställa en fråga, vad menar du?? "Ska köpa en lins, den passar eller hur, inga konstiga saker".....
Varför inte köpa objektivet i Sverige om du hade råd att köpa kameran här.
/ Thomas.
ThomK
Avslutat medlemskap
sethakan skrev:
Konstig fråga, enkelt svar. Därför att jag skall dit och därför att den är 8000kr billigare där.
Då har du besvarat frågan själv, då är det bara och handla.
/Thomas.
Emil-G
Aktiv medlem
Som tidigare nämnts så skall du akta dig för butikerna på turistgatan Nathan Road i Tsim Sha Tsui. Alldeles i anslutning till NR finns dock ett flertal butiker med gott sortiment och bra priser. Mong Kok Wing Shin/Man Shing ligger en bit norrut ett kvarter eller två från Nathan Road. På Photo.net finns en lång sida med tips om vilka butiker som är bra resp. dåliga, jag besökte fyra, fem stycken i våras och blev rejält imponerad av deras lager och priser. Se YGDragon för en bättre prisjämförelse.
NiklasBerntsson
Avslutat medlemskap
Emil-G skrev:
Som tidigare nämnts så skall du akta dig för butikerna på turistgatan Nathan Road i Tsim Sha Tsui. Alldeles i anslutning till NR finns dock ett flertal butiker med gott sortiment och bra priser. Mong Kok Wing Shin/Man Shing ligger en bit norrut ett kvarter eller två från Nathan Road. På Photo.net finns en lång sida med tips om vilka butiker som är bra resp. dåliga, jag besökte fyra, fem stycken i våras och blev rejält imponerad av deras lager och priser. Se YGDragon för en bättre prisjämförelse.
Säg som det är Emil, du vill bara att jag skulle handla åt dig också när jag ändå är där
Niklas
Mankan G
Aktiv medlem
En lite varning bara....
Hi folks
Se upp med garantin bara. Vet inte hur Canon funkar men Nikon Europa tar inte an sig några digitalkameror för garantireparationer som är köpta utanför EU. Objektiv går dock bara bra.
Jag har faktiskt behövt reparera båda mina digitalkameror, En D100 som behövde justeras i fokuseringen + rengöring (kostade bara 500 kr) och min D2X som behövde få ett kort utbytt. Vågar inte tänka på vad denna reparation hade kostat utan garanti.....
MVH
Mankan
Hi folks
Se upp med garantin bara. Vet inte hur Canon funkar men Nikon Europa tar inte an sig några digitalkameror för garantireparationer som är köpta utanför EU. Objektiv går dock bara bra.
Jag har faktiskt behövt reparera båda mina digitalkameror, En D100 som behövde justeras i fokuseringen + rengöring (kostade bara 500 kr) och min D2X som behövde få ett kort utbytt. Vågar inte tänka på vad denna reparation hade kostat utan garanti.....
MVH
Mankan
NiklasBerntsson
Avslutat medlemskap
För min del är det endast objektiv som skall inhandlas. Men tack för tipset!
mike islandman
Aktiv medlem
Hej
Är det verkligen billigare i Hong Kong? Har en kusin som bor i Peking med sin familj sedan 5 år och när jag pratade med honom senast sade han att det var bara Singapore som kan konkurera prismässigt med Sverige. Det är förmodligen troligt att han kan handla i Sverige utan att betala svensk moms.
/Mikael
Är det verkligen billigare i Hong Kong? Har en kusin som bor i Peking med sin familj sedan 5 år och när jag pratade med honom senast sade han att det var bara Singapore som kan konkurera prismässigt med Sverige. Det är förmodligen troligt att han kan handla i Sverige utan att betala svensk moms.
/Mikael
NiklasBerntsson
Avslutat medlemskap
mike islandman skrev:
Hej
/Mikael
Kolla in den här sidan, http://www.ygdragon.net/
så kan du själv bilda dig en uppfattning.
NiklasBerntsson
Avslutat medlemskap
Priserna tycks ligga åtminstone ca 25-35 % lägre än dom affärerna här i Sverige.
mike islandman
Aktiv medlem
NiklasBerntsson skrev:
Priserna tycks ligga åtminstone ca 25-35 % lägre än dom affärerna här i Sverige.
största skillnaden är förmodligen momsen som i Sverige är 20% av priset. Vad kostar frakten tillbaka om den krånglar?
/Mikael
NiklasBerntsson
Avslutat medlemskap
mike islandman skrev:
största skillnaden är förmodligen momsen som i Sverige är 20% av priset. Vad kostar frakten tillbaka om den krånglar?
/Mikael
Jag har för mig att på samtliga canons objektiv så är det världsgaranti (detta gäller ej för kameror) så det är väl bara att lämna in den hos canon här i sverige om det skulle krångla.
Har jag fel?
Niklas