Annons

Handla på www.ebay.de

Produkter
(logga in för att koppla)

Rohed

Avslutat medlemskap
Har suttit och sneglat på www.ebay.de några kvällar nu och hittar en hel del skoj till riktigt bra priser. Jag undrar om det är någon här som handlat där och hur det går till. Vad behöver man tänka på när det inte är sverige auktionen går i?

Några ställen som är viktiga att ha koll på? Frakten/Versand?

Har handlat där flera gånger, inga problem. Dock brukar jag:

1. Enbart köpa av säljare som har många affärer bakom sig och positiva omdömen.

2. Kolla så att de accepterar PayPal. Annars är tyskar förtjusta i banköverföringar vilket blir dyrt för oss (samt inte lika säkert).

Ok, tack! Ska tänka på det där med PayPal, vet inte själv hur det funkar i praktiken ännu men det får jag ju kolla upp.

Det är bara att registrera sig hos Paypal. Du får använda ditt Visakort el liknande. Efter det att du handlat något klickar du bara Pay, Summan dras sedan från ditt bankkonto, om du inte har pengar på Paypal som du fått genom någon försäljning på eBay. Du måste även registrera dig hos eBay. Fråga Alltid vad frakten blir till Sverige. Du kan också besöka eBay.uk. Här finns det en hel del, men du kommer knappast att göra några riktiga fynd här. Om du ska handla från US, tänk då på att har du otur, så får du betala tull, och då blir det inte billigt

Eftersom det är i Tyskland kan man göra en EU-betalning, en banköverföring där man behöver IBAN och BIC.
Det är bara en översättning av kontonummret och bankens nummer/adress.
En Eu-betalning kostar 10kr med internetbanken eller 40kr på ett kontor (Swedbank).

Hmmmm, själv betalde jag bra mycket mer (SHB). Det var ju dock ett tag sedan så priset kan ju ha gått ner. PayPal är ju dock säkrare i vilket fall som helst eftersom du via dem, vad jag har fattat, är försäkrad upp till ett visst belopp (2000 USD?) om säljaren skulle visa sig vara en fifflare.

Niklas har helt rätt beträffande EU betalning. Jag har själv använd det när jag handlat från Tyskland. Fördelen enligt mig är att man slipper lämna ut något kortnummer, vilket man måste för att använda Paypal.
Beträffande Paypal så har jag ett särskilt Visakort, som jag bara använder för att handla på eBay med Paypal. Jag har endast ett mycket litet belopp på detta kontot. För ett tag sen när jag skulle betala med på Paypal, fick jag meddelandet att kortet var spärrat. På banken sa de att jag hade slagit fel kod mer är tre gånger. Men saken är den att jag använder inte kortet, för att ta ut pengar, och jag har dessutom ingen aning om min kod. Kanske någon som har tillgång till Paypal,försökt använda kortet?????????

Pippo skrev:
Hmmmm, själv betalde jag bra mycket mer (SHB). Det var ju dock ett tag sedan så priset kan ju ha gått ner. PayPal är ju dock säkrare i vilket fall som helst eftersom du via dem, vad jag har fattat, är försäkrad upp till ett visst belopp (2000 USD?) om säljaren skulle visa sig vara en fifflare.

Japp det stämmer. Och försäkringen funkar bra. Visserligen var det inga stora summer det handlade om för mig, bara 200kr. Men när säljaren inte svarade på mail efter att jag hade betalt så anmälde jag det till paypal.

Det tog 2 veckor sen hade jag tillbaka pengarna på kontot. Kursen hade ändrats lite så jag förlorade 5kr på affären som aldrig blev av...

ANNONS
Götaplatsens Foto