Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Handlat från Komplett.se och fått problem vid återbetalning av retur?

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag har fått problem med Komplett Bank som verkar vara knutet till Komplett.se.

För ca halvannan månad sedan köpte jag en powerbank/nödstartare som jag skulle använda som 12V spänningsförsörjare till en makrosläde med stegmotor. Jag valde mellan en från Jula och en från Komplett.se till samma pris och mycket snarlika specifikationer. Det blev den senare för den hade en 12V laddare inkluderat.

Komplett powerbank.JPG

Den kom efter några dagar men den fungerade inte som jag tänkt. När jag kopplat upp den till stegmotorns styrenhet såg allt bra ut men efter 15 sekunder dog powerbanken. Efter att ha slagit av och på strömbrytaren gick den igång men dog efter 15 sekunder. Jag lusläste manual, hemsidesannonsen och specen men hittade inget som kunde råda bot på problemet. Jag felanmälde då till Komplett.se och fick efter ett par dagar en returbraktsedel för reparation eller utbyte.

Efter nästan en vecka kom det en ny enhet som uppvisade exakt samma fel. Jag reklamerade på nytt och fick ny returfraktsedel. Efter cirka en vecka kom Komplett.se fram till att det inte var något fel på enheterna utan troligen på utrustningen som skulle drivas. Själv hade jag via sakkunniga på elektronik kommit fram till att min styrenhet troligen drog för lite ström för att powerbanken skulle känna av den och därför stängde ner sig själv för att spara ström. I specifikationen stod det inget om någon sådan funktion. I detta läge valde Komplett.se att annullera ordern och skickade en kreditfaktura på hela köpeskillingen. Jag fick uppmaningen att kontakta Komplett Bank för återbetalning.

Jag gjorde så och de ville ha namn på min bank, clearingnummer och kontonummer. Jag har för denna typ av transaktioner ett speciellt bankkonto som alltid är tomt. Jag kopierade uppgifterna från ett mail till Cyberphoto, som jag sålt ett objektiv och kamera till och fått betalt av utan problem, och klistrade in i ett svarsmail till Komplett Bank. Sedan dess har det bara varit problem. Efter påstötning efter flera dagar att jag väntar på betalningen fick jag svar. De påstår att de skickat betalningen men att den bara studsar tillbaka, flera gånger dessutom. De ville då ha en kontoverifiering vilken skulle innehålla mitt namn samt de bankuppgifter de redan begärt. Jag tog skärmbilder på detta från min internetbank och mailade tillbaka. Fortfarande 36 dagar från att jag mottog kreditfakturan och kontaktade Komplett Bank har pengarna inte synts till. Mailkorrespondensen är nu uppe i två dussin utan resultat.

Någon med liknande erfarenheter? Några tips vad jag kan göra? ARN har jag funderat på men de tar av allt att döma inte upp ärenden om belopp understigande 2000:- och min vara kostade 990:-.
 

PMD

Aktiv medlem
Kontakta din bank och fråga om de har sett någon aktivitet på ditt konto, eller något försök från den andra banken att sätta in pengarna.

Är båda bankerna svenska?
 

vifra

Aktiv medlem
Nu tror jag inte att det var något fel på dina bankar. Dom måste ofta ha något som drar ström, annars stänger dom av sig. Har iofs inget med ditt problem som beskrivs att göra.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Hela problematiken beror antagligen på att Komplett.se inte har med alla parametrar i sin specifikation av powerbanken (om det nu är så att den kräver en viss minimibelastning för att fungera). Helt oförskyllt får jag nu agera bank åt deras bank och låna ut 990:- till dem, förmodligen utan ränta.

Det hade varit intressant om det varit tvärt om och jag inte betalt fakturan i tid för varan. Vad hade jag då fått betala i form av dröjsmålsränta, påminnelseavgifter etc?

Det jag lärt mig av detta är att aldrig använda Komplett Bank om jag mot förmodan skulle handla från Komplett.se någon mer gång.

Jag har kontaktat min bank och väntar på svar från dem.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har du Swedbank så kan det vara lurigt om det ska vara 4 eller 5 siffror i clearingnummer, om man nu har fem, tror det är något från Första Sparbanken. Ibland accepteras bara 4 och ibland 5

Om du får liknade problem med en annan enhet, så kan du ju prova att sätta ett lite motstånd tvärs över som drar lite ström
 

PMD

Aktiv medlem
Syntaxen för clearingnummer hos svenska banker borde väl en bank som är verksam i Sverige ha full koll på?

Michael: har Komplett Bank ställt någon fråga till dig specifikt om clearingnummer?
 

PMD

Aktiv medlem
Det hade varit intressant om det varit tvärt om och jag inte betalt fakturan i tid för varan. Vad hade jag då fått betala i form av dröjsmålsränta, påminnelseavgifter etc?
Skriv en faktura och kräv dröjsmålsränta om du inte får pengarna inom två veckor. Inte retroaktivt, förstås.

Två veckor är ganska generöst. Nån slags standard för fakturor brukar vara 20 dagar.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har kontaktat min bank och väntar på svar från dem.
Om ett svar från din bank inte hjälper så föreslår jag att du eskalerar ärendet hos Komplett Bank. Ända upp till VD om det behövs. Av egen erfarenhet (dock ej från bankvärlden) vet jag att ju högre upp man går desto lättare är att det att få en tillfredsställande lösning på problemet.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Syntaxen för clearingnummer hos svenska banker borde väl en bank som är verksam i Sverige ha full koll på?

Michael: har Komplett Bank ställt någon fråga till dig specifikt om clearingnummer?
De begärde, efter att ha förhalat ärendet ett par veckor, "...en kontoverifiering vilken skulle innehålla mitt namn samt de bankuppgifter de redan begärt. Jag tog skärmbilder på detta från min internetbank och mailade tillbaka...". En av dessa skärmbilder innehåller min banks namn och deras clearingnummer.
 
ANNONS