Annons

Hantera bilister

Produkter
(logga in för att koppla)

cjalmqvist

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag övar panorering och flera har tipsat mig stå utefter en bilväg för att fotografera bilar. Min pappa är inte glad i tanken på att jag ska stå och plåta främmande folk. Tänk om de blir arga? För även om jag har lagen på min sida (allmänväg) så kan ju förare/passagerare eller cyklister ilskna till. Så han har övertalat mig öva på en robotgräsklippare.
Men hur hanterar jag ev ilskna "modeller"? Jag ska ju plåta bilens långsida så att ingen känslig info ska synas. (Bilens reg/människa).
 
Hej! Tycker inte du ska vara rädd att prova. Troligtvis kommer de inte notera dig ens. Och gör de det kommer de förmodligen inte bry sig. Skulle någon mot förmodan stanna och undra kan du ju bara säga som det är och eventuellt be om ursäkt för att du störde.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Det finns ju en hel del kriminella som inte älskar att bli fotograferade. Även personer som vistas i Sverige utan tillstånd. Se upp och var försiktig.
 

CT-54

Aktiv medlem
En robotgräsklippare är ju inte precis någon sprinter, så det är väl inte det bästa alternativet...
Jag tycker också att du kan prova på olika fordon/trafikanter, och vill du inte väcka uppmärksamhet kan du försöka hitta en inte alltför öppen plats med lite avstånd till vägen. Därifrån kan du fota med lite längre brännvidd; du tycks ju ha en del objektiv att välja på, även tele. Skulle någon reagera kan du ju säga att du bara övar och kan radera bilden/bilderna om de önskar det.
Fåglar kan man ju också öva på, men de rör sig sällan lika regelbundet så det är svårare.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Om en bilist stannar och blir arg är det bara att gå därifrån. Det ska mycket till innan föraren är beredd att lämna sin bil mitt i vägen för att ta upp jakten på en fotograf.

Jag och några kompisar blev dock jagade av en bilist en gång på sjuttiotalet. Vi låg i buskarna och blåste med ärtrör på passerande bilar.
En gubbe blev helt tokig. Han tvärnitade och hoppade ur bilen och sprang sedan efter oss i flera minuter. Vi sprang för livet.

Det var sista gången vi blåste ärtor på bilar.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag har övat panorering längs motorväg och inne i staden. Aldrig har någon bilist reagerat.

Men vill du vara helt säker så kan du ju söka upp en rallytävling. Där är det ingen som ogillar att bli fotograferad.

Eller tåg.
 

StanM

Aktiv medlem
Jag tycker du skall öva på en plats där du själv står undanskymd från vägen men ändå har utrymme att röra dig lite. Ha rätt klädsel som hjälper dig smälta in i omgivningen. Låter som overkill men är ganska effektiv.
Märk väl att det mänsklig ögat uppfattar rörelse bättre än ett statiskt föremål. Om bilar dundrar förbi i 90 eller 110 och du står lite undanskymd och står stilla, skall det mycket till att någon lägger märke till dig.
Öva så att du blir bättre på att panorera och fota och samtidigt bygger upp din självsäkerhet. Samtidigt, som någon sade, var beredd på att gå därifrån om det skulle behövas. Det är inte kul att ligga på sjukhuset och mumla ”jag hade ju rätt i sakfrågan”. En cykel är bra att ha till hands.
Lycka till med fotandet och ge inte upp om / när det börjar ta emot. Fortsätt och bli bättre och bättre.
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Som flera skrivit, det ska mycket till för att någon ska bli irriterad eller nyfiken nog att stanna. Bär du reflexväst i närheten av vägen tror jag de flesta misstänker du är en polis med laser, och genom din närvaro lättar fartopportunisterna på gasen. Att det skulle bli gräl eller konflikt känner jag är långt borta, om du inte står på samma ställe varje dag i flera dagar, eller veckor, i sträck.

Du kan bygga en linbana, en zipline, mellan två träd där valfritt föremål kan susa fram i stabil fart
Tips från coachen: hellre än att serieskriva inlägg, redigera ditt första inlägg med det du tänkt tillägga.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Hej!

Jag övar panorering och flera har tipsat mig stå utefter en bilväg för att fotografera bilar. Min pappa är inte glad i tanken på att jag ska stå och plåta främmande folk. Tänk om de blir arga? För även om jag har lagen på min sida (allmänväg) så kan ju förare/passagerare eller cyklister ilskna till. Så han har övertalat mig öva på en robotgräsklippare.
Men hur hanterar jag ev ilskna "modeller"? Jag ska ju plåta bilens långsida så att ingen känslig info ska synas. (Bilens reg/människa).
Jag måste bara fråga en sak:
Enligt din profilsida fick du en kamera i konfirmationspresent för 21 år sedan.
Du är alltså minst 35 år fyllda. Spelar det stor roll vad pappa säger då?
 

baa

Aktiv medlem
Ville också öva panorering, och är bil och motorcykel intresserad.

Valde en av de populäraste bil och mc-vägarna i Stockholmsområdet. Många roliga bilar men framför allt motorcyklar kör där, vissa dagar i veckan.

Det hann bli över 12 tusen bilder som jag publicerade på en websida.
Stod i en kurva fullt synlig. De enda negativa reaktionerna jag fick under den tiden var av typen "vaa hann du inte med att ta bilder på mig?". Var de inte med på bild körde de sträckan fram och tillbaka flera gånger för att säkerställa att de blev bilder.
Det gällde både bilister och mc-förare. Några gånger stannade polisen och frågade vad jag gjorde och då hänvisade jag till websidan, de ville också ha bilder på sig själva i bil och på mc. Samma sak med körskolor.

Tilläggas bör att de som ville fick bilderna, för privat bruk, utan kostnad men vissa lämnade en symbolisk slant, bjöd på fika, kom med nybakade bullar mm.

Det blev populärt och relativt snart stod det flera fotografer i den kurvan som benämndes "fotokurvan" i vissa media. Blev en liten tävling om vem som kunde panorera på längsta exponeringstid.

Dessutom bad flera MC och bilklubbar mig att fotografera på deras träffar.

Ta kontakt med bilklubbar och mc-klubbar i ditt område, eller skriv ett inlägg på www.sporthoj.com, du får säkerligen många positiva svar och många nya vänner!

Så visst går att göra något positivt av dina panorerings-övningar!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tycker du skall kontakta en lokal gocartbana med klubb.
De kommer gissningsvis bli glada om de får bra bilder på sina barn o sig själva när de susar fram.
Fråga dem var du absolut inte bör stå och stå inte där.
Var lyhörd o det är inte alls omöjligt att du kommer få nya vänner.
 

martley

Aktiv medlem
För länge sedan var det riktiga Formel 1-tävlingar på Anderstorp nere i Småland och jag kommer inte långt därifrån, och naturligtvis var jag där med min mammas Yashica-kamera med ett ganska långt teleobjektiv, även om det inte var så jättelångt, och jag hade drömmar om att ta fantastiska bilder i "karusellkurvan", en del av banan med en kurva som svängde mer än 180 grader. Tänk att få stå där i mitten och följa Ronnie Peterson runt i sin svarta JPS-Lotus det skulle bli en sån där fantastisk bild med kraftig rörelseoskärpa runt bilen och man skulle kunna se ansiktet genom förarens hjälmvisir. Tyvärr var den delen av publikytan avspärrad och reserverad för pressfotografer med särskilt tillstånd, och överallt annars var det redan fullt med entusiastiska fotografer, så det blev inte så värst många såna bilder, och med alla säkerhetsavstånd och liknande upptäckte jag snabbt att det där teleobjektivet inte var tillräckligt långt. Dessutom gick en drivknut sönder ganska tidigt i loppet så Ronnie fick bryta. Flera år senare kördes fortfarande Roadracing (dvs för motorcyklar) på banan och jag var där och försökte fota då också.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
För länge sedan var det riktiga Formel 1-tävlingar på Anderstorp nere i Småland och jag kommer inte långt därifrån, och naturligtvis var jag där med min mammas Yashica-kamera med ett ganska långt teleobjektiv, även om det inte var så jättelångt, och jag hade drömmar om att ta fantastiska bilder i "karusellkurvan", en del av banan med en kurva som svängde mer än 180 grader. Tänk att få stå där i mitten och följa Ronny Pettersson runt, det skulle bli en sån där fantastisk bild med kraftig rörelseoskärpa runt bilen och man skulle kunna se ansiktet genom förarens hjälmvisir. Tyvärr var den delen av publikytan avspärrad och reserverad för pressfotografer med särskilt tillstånd, och överallt annars var det redan fullt med entusiastiska fotografer, så det blev inte så värst många såna bilder, och med alla säkerhetsavstånd och liknande upptäckte jag snabbt att det där teleobjektivet inte var tillräckligt långt. Flera år senare kördes fortfarande Roadracing (dvs för motorcyklar) på banan och jag var där och försökte fota då också.
Mina enda biltävlingsbilder är från en backtävling i Hammarstrand i slutet av sjuttiotalet. Minolta SR-T 101 med en 200mm tele fungerade fint.
Synd att man var så begränsad genom kostnad för film och framkallning på den tiden. Annars hade det blivit många bilder.
 

martinator

Aktiv medlem
Hej!

Jag övar panorering och flera har tipsat mig stå utefter en bilväg för att fotografera bilar. Min pappa är inte glad i tanken på att jag ska stå och plåta främmande folk. Tänk om de blir arga? För även om jag har lagen på min sida (allmänväg) så kan ju förare/passagerare eller cyklister ilskna till. Så han har övertalat mig öva på en robotgräsklippare.
Men hur hanterar jag ev ilskna "modeller"? Jag ska ju plåta bilens långsida så att ingen känslig info ska synas. (Bilens reg/människa).
Be din pappa cykla fram och tillbaka en dag eller två så kommer han snart medge att bilar är en jättebra idé :)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Då, på sjuttio- och åttiotalen, när jag var intresserad av motorsport satte förarna orangefärgade trianglar i övre hörnen på vindrutan ifall de var intresserade av att köpa bilder på sig själva. Nästan alla bilar hade denna märkning på tävlingarna.
Vet inte hur det ser ut nuförtiden, men gissar att många fortfarande är intresserade.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ville också öva panorering, och är bil och motorcykel intresserad.

Valde en av de populäraste bil och mc-vägarna i Stockholmsområdet. Många roliga bilar men framför allt motorcyklar kör där, vissa dagar i veckan.

Det hann bli över 12 tusen bilder som jag publicerade på en websida.
Stod i en kurva fullt synlig. De enda negativa reaktionerna jag fick under den tiden var av typen "vaa hann du inte med att ta bilder på mig?". Var de inte med på bild körde de sträckan fram och tillbaka flera gånger för att säkerställa att de blev bilder.
Det gällde både bilister och mc-förare. Några gånger stannade polisen och frågade vad jag gjorde och då hänvisade jag till websidan, de ville också ha bilder på sig själva i bil och på mc. Samma sak med körskolor.

Tilläggas bör att de som ville fick bilderna, för privat bruk, utan kostnad men vissa lämnade en symbolisk slant, bjöd på fika, kom med nybakade bullar mm.

Det blev populärt och relativt snart stod det flera fotografer i den kurvan som benämndes "fotokurvan" i vissa media. Blev en liten tävling om vem som kunde panorera på längsta exponeringstid.

Dessutom bad flera MC och bilklubbar mig att fotografera på deras träffar.

Ta kontakt med bilklubbar och mc-klubbar i ditt område, eller skriv ett inlägg på www.sporthoj.com, du får säkerligen många positiva svar och många nya vänner!

Så visst går att göra något positivt av dina panorerings-övningar!
Motsvarande upplevelse känner jag igen från mitt fotbollsfotande. De allra flesta utövare vill komma med på bild. Och de efterfrågar mer och mer.
 
ANNONS