Annons

Har canon leveransproblem?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rossen

Medlem
Är det någon som har känningar på Canon som vet om de har svårt att leverera objektiv? har nämligen beställt två nya som återförsäljaren inte får något leveransdatum på dem från Canon.

ps.
Det gäller ett 24-105/4L IS USM och ett 50/1,8 II.

Jag väntar sedan snart två månader på en 12mm mellanring!
Om de inte kan få fram den till Sverige, så är det nog hopplöst med allt övrigt.

/Pär B

Sitter i samma sits jag. Förösker få tag på en 24-70 2.8 och den är slut överallt på de ställen jag letat. Har nu väntat på en beställning i 2 veckor och de vet fortfarande inget datum.
Cyberphoto hade v.40 på just detta objektivet fram tills för någon vecka sedan. Då tog de bort detta och la istället ut leveransdatum okänt.
Känns som det har lite leveransproblem för tillfället.

Cyberphoto och Scandinavian Photo, så inte på direkt många ställen, Scandinavian Photo har ett i stockholmsbutiken, problemet är bara att jag förskottsbetalat till Cyberphoto :/

Cyber borde kunna få hem den. Konstigt.

Annars brukar Cyber vara bra att ha göra med så du kan säkert få tillbaka dina pengar utan gnäll om du vill köpa den någon annan stans.

Vissa objektiv är nästan omöjliga att få tag i här i Sverige medans det finns en uppsjö av dem i tex USA.
Mitt 70-200/2.8 IS köpte jag från B&H pga att alla butiker i Sverige hade status "Beställd från leverantör". En dag längre frakt tid från USA men 1500kr billigare än i Sverige inkl frakt, moms och tullavgifter!
Nu när dollarn är låg är det läge för att köpa från USA.

Ringde och frågade igår och killen jag pratade med kunde bara bekräfta att de inte vet när de kommer in.
Än så länge är det ingen större panik, "behöver" inte objektiven på en månad ungefär så de får lite mer tid, och jag ligger först i kö på 24-105'an så det känns ganska säkert.

Jag håller med om att den svenska marknaden inte verkar vara prioriterad. Jag har i flera månader sökt någon som kunde leverera ett motljusskydd (ET-65B) utan att lyckas. I förra veckan knallade jag in på J&R Photo och de bara langade fram det över disken. 24-105 låg det på hyllorna också, råkade jag se, innan jag vinglade ut igen, för att undvika att ruinera mig på allt "vill ha" som fanns i den butiken...

UR Galaxy tar 8400kr för 24-70/2,8 L USM. Skickas med FedEx och levereras av Posten i Sverige efter ca 4-5 arbetsdagar. Man måste dock handla via deras eBay-sida och betala via PayPal-konto.

http://stores.ebay.co.uk/UR-Galaxy-Ltd-Photo-Electronics_Canon-Gear

Nej, du betalar ingen tull eller moms. Jag har beställt flera saker därifrån och aldrig haft något problem. Är du osäker, beställ från B&H i New York, då hamnar totalpriset idag på strax över 10 000kr inkl frakt, tull och moms. Fortfarande 3 000kr billigare än i Sverige.

Det bästa med kråksången är att dessa två butiker alltid har grejerna på hyllan, vilket man knappast kan säga om svenska handlare, tyvärr.

Lycka till!

//Joseph

Dez skrev:
Räknas Hong Kong som inom EU?

Efter som de har ett lokalt kontor i england, så kanske tullen tror att de sköter "importen" till eu, och att varorna bara skickas dirket till kund från centrallagret i hk.. för att denna långsinta teori ska stämma så bör det isåfall stå något på paketet att det är köpt via deras englandsbutik..

vild gissning =)

Det gick för fort. Jag såg webadressen ...co.uk, och att priserna var i pund. Sen kollade jag inte längre. Därför såg det EU-aktigt ut.

Butiken ligger på den brittiska eBay-sidan och HongKong handlar fortfarande med brittiska pund. :)

HongKong har aldrig räknats till EU, lika lite som Kanarieöarna har räknats till EU.

Ville bara nämna att objektiven nu är på väg till mig med posten, så Canon verkar ha lyckats skaka fram dem.

ANNONS
Götaplatsens Foto