Annons

Har D90 problem med ljusmätningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_086

Aktiv medlem
Hmmm, läser med stort intresse tester om Nikon D90 och blir mycket förvirrad då jag läser följande ur två stora fototidningar:

"Kamerans ljusmätningssystem är mycket pålitligt" (DigitalFoto Nr 11 2008)

"Ibland får ljusmätaren fnatt och underexponerar till synes enkla motiv med upp till ett par steg. Det här känner vi inte riktigt igen hos Nikon" (Foto Nr 11 2008)

"Ljusmätaren inte helt pålitlig" (Foto Nr 11 2008)

Hur skall man tolka detta? Har de testat två helt olika kameror eller testar dom på så olika sätt? Kan det vara så att Foto hade fått ett måndagsexeplar?

Vad tycker ni som har en D90? Har kameran problem med ljusmätningen?

för det första måste du nog vara lite källkritisk till DigitalFoto, Själv anser jag att digitalfoto inte är en så värst seriös tidning vad det gäller tester så ska du läsa tester överhuvudtaget så ska du kolla i Kamera & bild eller FOTO eftersom de är hel svenska och inte halvt översatt som digitalfoto är, samt så känns det som K&B och FOTO är betydligt mer trovärdiga.

Vad det gäller ljusmätaren så har jag själv aldrig upptäckt några problem med min men det kan vara så att de anser att den är lite osäker ibland. Fast om jag inte minns helt fel(inte alls säker) så tror jag foto även skrev att d80 hade liknande problem :)

Jag har aldrig haft något problem med ljusmätningen på min D90, så jag skulle inte lite på dom två testerna som du hänvisar till.

Men vilka tidningar som du ska lita på låter jag vara osagt, men min personliga uppfattning är att man ska ta alla tester utav det här slaget med en rejäl nypa salt.

Tycker att den mäter på ett bra sätt. Sedan kan ju glugg, motiv och mätområde spela in. Men det ligger ju mer hos fotografen än hos kameran. Jag är nöjd.

ANNONS
Götaplatsens Foto