Annons

Har dom ändrat triX?

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseM2

Medlem
Efter att ha varit inaktiv som glad amatör femton år beslöt jag att damma av grejorna, mycket beroende på att jag äntligen lyckats skapa ett bra mörkrum (står bastu på ritningen).

Då jag helst jobbar med svartvitt blev det naturligt att köpa TriX och D76. Nu började problemet! Att ladda en triX i Patterson spiral var omöjligt! Det körde fast! Den förnedrande tanken jag då fick är att gamla gubbar skall inte leka längre, men det är aldrig försent att skaffa sig en lycklig barndom!

För att diagnosticera problemet laddade jag fem stycken gamla triX som låg och skräpade i en låda, de var inköpta ca 1985, inga problem de kröp in hur enkelt som helst.

Har någon liknande erfarenheter eller helst en lösning på problemet?

Ja, T-Max och Tri-X är modifierade så att de ska dela en del beståndsdelar för att ta mindre produktionsresurser i fråga och därmed effektivisera och ge bättre lönsamhet. Vet inte vad det innebär i praktiken. Men de kanske är så att de har fått samma plast i filmbasen.

Tackar!

Tackar!
De som svarat har tydligen inte upplevt några problem med laddningen. Hmmm.

Något skumt är det. Jag har fyra spiraler och oavsett vilken jag tar hugger en ny trX fast när ca 2/3 delar av filmen är innmatad.

Använder vi samma typ av spiraler?
Mina är "system4" inköpta på det glada 80-talet.

Testa att börja med den andra filmänden när du ska föra in den i spiralen. Såg tipset i en fototidning för länge sedan, och jag testade. Det gick mycket lättare av någon anledning.

Du, är spiralerna från den tiden du senast höll på??? Det verkar så. Kolla om låskulorna fortfarande rör sig lätt (det enda de duger till är att försvåra laddning).
Kolla också så att spiralerna är helt rena från gamla fixrester och att plasten i spiralerna inte har åldrats och blivit ojämn.
När du kollat detta så är det nog läge för att skaffa nya spiraler,,,,:)).
Framkallad och torkad film är alltid lättare att ladda, troligen för att gelatinlagret är härdat så det är ett tveksamt test.
Lycka till, det är alltid roligt att dra igång verksamheten igen!
Us

ANNONS
Götaplatsens Foto