Annons

Har jag fått smuts på sensorn!?

Produkter
(logga in för att koppla)

mile

Aktiv medlem
Hej, jag har tre "prickar" på vissa av mina bilder, inte alla men vissa.. vilket är skummt. Jag börjar irritera mig på att ibland måsta redigera bort dessa . Jag har putsat linsen ordentligt och även öppnat och blåst lite lätt på sensorn med en "tuta" men det har inte hjälpt. Nedan följer ett bildexempel med de tre prickarna upptill. Jag köpte kameran för ca 3 månader sedan och har knappt haft lös objektivet någon gång. Tror ni detta är skit på sensorn? Bör man lämna in kameran för att få bort det? Det konstiga är att det inte är på alla bilder, bara vissa.

JO! Dom syns åxå mer vid höga bländartal (liten bländare) Jag rengör min egen och andras sensorer själv och ibland är det svårt att få bort alla prickar!

Sök på Invisible dust här i forumen så får du fler tips, jag använder sådana borstar själv.

/ Kenneth

Kem skrev:
JO! Dom syns åxå mer vid höga bländartal (liten bländare) Jag rengör min egen och andras sensorer själv och ibland är det svårt att få bort alla prickar!

Sök på Invisible dust här i forumen så får du fler tips, jag använder sådana borstar själv.

/ Kenneth

Tack! Det förklarar varför det inte är med på alla bilder!

Gör själv

Köp en högkvalitativ nylonpensel på Clas Olsson för en hundring och en burk med luft och fixa det själv. Se ett otal tidigare trådar här på FS i ämnet. Jag gjorde så och problemet existerar inte längre trots otal objektivbyten. Det kan i vissa svårare fall vara lönt att köpa s.k pads och rengöringsmedel. Det sägs att det är engångsprylar men jag tycker de funkar lika bra 2:a och 3:e gången också. (Finns på Zebramedia) Lägg inga pengar på att någon gör ren skydsglaset framför sensorn på 2 min till en kostnad av 500-1000kr)

Vet inte om jag tror på våtmetoder eller penslar riktigt. Det finns nog en överhängande risk att man trycker ut smuts (eller vätska) mot kanterna och att något kommer ner under filtret och då blir det hela en affär på minst 3000kr. När man lämnar in den på rengöring så använder dom inte våtmetoder utan blåser i ett dammfritt rum (vilket jag inte har hemma). Om dom inte får bort det med den metoden så lämnar dom den till canon som sitter med små klibbiga,typ tops, och förstoringsglas och tar smuts för smuts.

Om inte Canon gör det så gör inte jag det, jag tror nästan mer på tejpmetoden eftersom den är mer lik Canons egen metod. Dessutom tar den i alla fall med smutset upp, inte skjuter det åt sidorna.

Men vi behöver inte diskutera det här igen, som sagt har diskuterats otaliga gånger, har redan lämnat in kameran så ni kan säga vad ni vill! mwahaha :D

ANNONS
Götaplatsens Foto