Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har jag gjort bort mig?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, som en väldigt färsk hobbyfotograf så tänkte jag ställa en fråga. Jag såg genom sökaren att jag hade smuts i kameran, trodde att det var spegeln men den var helt fläckfri, det visade sig sitta på det ovanför spegeln (är det det som kallas sensorn kanske?), och dum som jag var så började jag pilla med en sämskinnsduk på den, och när jag nu kollar genom sökaren så ser jag ju såklart alla streck den duken gjorde. jag tror inte det är repor, utan snarare smuts som dragits runt, så frågan är, vad kan jag göra åt det?

Mvh leif

Hej Leif.

Det är inte sensorn för den sitter bakom spegeln.
Jag vet inte om du ska "pilla" mer i din kamera utan kanske låta en serviceverkstad kolla det där.
Kan bli billigast så :)
Lycka till

MVH Micke

Jag tror du har rätt :) Hur går man till väga? Går man till närmaste fotobutik, eller skickar man den någonstans? Och vad kan det kosta? Frågorna är många :)

Nej, det är inte sensorn så det borde inte vara någon fara för bilderna utan mest irriterande när man ska använda kameran. Se Principskiss över spegelreflexkamera. på < http://www.fotosidan.se/cldoc/3485.htm >. Det behövs renare saker än en sämskinnsduk på optiken. Men som Mikael skrev så kanske det är bättre att lämna till en verkstad.

Jag tror du har rätt :) Hur går man till väga? Går man till närmaste fotobutik, eller skickar man den någonstans? Och vad kan det kosta? Frågorna är många :)

Har du någon riktig fotobutik (dvs inte elgiganten eller nåt sånt) så borde de kunna hjälpa. Annars finns < http://www.canon.se/Support/Consumer_Products/services_locator/index.aspx >, välj produktgrupp digital SLR camera och klicka på search så får du en lista på verkstäder i sverige.

Tack för tipset. Om jag kikar på skissen på http://sv.wikipedia.org/wiki/Spegelreflexkamera så verkar det som om det är mattskivan jag har pillat på.

Jag bytte ut mattskivan eller också Canon Fokuseringsskiva som finns bl.a. cyberphoto.se
(jag ville ha andra markeringar istället för originalskivan)

Den kostar 340 kr och i manualen står det att man ABSOLUT inte under några som helst omständigheter skall röra i skivan med fingrarna.
Man skall ALLTID använda det verktyg som följer med Canon Fokuseringsskivan/mattskivan.

Spara du dina slantar och köp en ny sådan skiva i stället och ge fasen i sämsskinnet :)

(om du har en canon dvs...)

Men är det inte fruktansvärt meckigt att byta en sån? (sett ut en lekmans perspektiv).

nej, följer man instruktionerna går det på 120 sekunder.

Sitt gärna där du kan pilla i lugn och ro bara och bra ljus.
(inte ute/verkstad etc.. ja du vet, damm gillar inte kameror:) )

Jag som aldrig gjort detta läste och begrundade och bytte skivan.

Originalskivan la jag i samma plastlåda om jag nu vill återanvända den igen.

Om det är en 450D du har förstört skivan på (den tåler definitivt inte att röras vid med ett sämskskinn) så är det ganska meckigt.

På exempelvis en 40D är det en baggis att byta skivan, så ock att ta ut den och blåsa den ren.

Då får jag med andra ord köpa en ny skiva, och sen be affären sätta i den åt mig, så runt 350 + kostnaden för isättning? Vad kan den gå på tro?

Hej, som en väldigt färsk hobbyfotograf så tänkte jag ställa en fråga. Jag såg genom sökaren att jag hade smuts i kameran, trodde att det var spegeln men den var helt fläckfri, det visade sig sitta på det ovanför spegeln (är det det som kallas sensorn kanske?), och dum som jag var så började jag pilla med en sämskinnsduk på den, och när jag nu kollar genom sökaren så ser jag ju såklart alla streck den duken gjorde. jag tror inte det är repor, utan snarare smuts som dragits runt, så frågan är, vad kan jag göra åt det?

Mvh leif[/QUOTE

Vad jag förstår så bor du i Ängelholm.
Ta en tur ner till Malmö och lämna in den på Intervision såvida du inte vill chansa med postens hantering.
http://www.intervision.se/

Det är inte som att byta motorn i en bil, så visst kan du byta själv, om du har lite lämpliga verktyg. Men det är förstås inte lika enkelt som på en kamera där det är meningen att man ska kunna byta skivan själv, med en speciell pincett bara.

Då får jag med andra ord köpa en ny skiva, och sen be affären sätta i den åt mig, så runt 350 + kostnaden för isättning? Vad kan den gå på tro?

STOPP!!

Så här är det.

Det MEDFÖLJER ett specialverktyg för att kunna byta skivan.

Det är enkelt, av med objektivet, använd verktyget.
FLIP säger och en "lucka" öppnar sig, använd detta verktyg, kläm fast mattskivan, lägg det i lådan, ta den nya skivan med Canons special verktyg, lägg dit det nya, fäll tillbaka "luckan"

KLART och 120 sekunder senare kan du börja fota igen.

Lämna in gör man om man har tummen på fel ställe och att man kan läsa och det kan du juh eftersom du läser detta forum.
Mao, det är enkelt!

(nu är jag inte säker på OM det går att byta skivan själv så jag låter detta vara osagt, kolla i din manual)

STOPP!!

Så här är det.

Det MEDFÖLJER ett specialverktyg för att kunna byta skivan.

Det är enkelt, av med objektivet, använd verktyget.
FLIP säger och en "lucka" öppnar sig, använd detta verktyg, kläm fast mattskivan, lägg det i lådan, ta den nya skivan med Canons special verktyg, lägg dit det nya, fäll tillbaka "luckan"

KLART och 120 sekunder senare kan du börja fota igen.

Lämna in gör man om man har tummen på fel ställe och att man kan läsa och det kan du juh eftersom du läser detta forum.
Mao, det är enkelt!

(nu är jag inte säker på OM det går att byta skivan själv så jag låter detta vara osagt, kolla i din manual)

Fick inget verktyg med, och det står heller inget om bytet i instruktionsboken dessvärre.

Men måste man inte öppna huset etc? För den plattan sitter ju väldigt oåtkomligt som det är nu.

Inte på min EOS 50D.

Du tar bort objektivet.

Jag har inte letat efter din kamera men fråga där du köpt den.
Börja med det först och kolla om du kan köpa en skiva.

så här ser den ut till min kamera (EOS50D)
Den följer med när du köper skivan

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=2377B001

Verktyget:
http://forumbilder.se/images/8462009115313dca1.jpg

Jag tog modet till mig och började pilla, det var faktiskt enklare än vad jag trodde. Räckte med en lite nål för att pilla upp spärren, sen gick det jätteenkelt att plocka ut allt. Jag ögnade mattskivan när den var bortplockad mot ett starkt ljus, kunde inte hitta några repor eller dylikt, men en massa smuts. Finns det någon vätska eller liknande man ska rengöra den med? För nu när jag vet hur man får ut skiten så kan jag ju testa att rengöra först till att börja med. Det var heller inga problem att få i skivan igen, tricket var att ha kameran upp och ned, så trillade den nästan på plats direkt.

ANNONS
Götaplatsens Foto