Annons

Har jag köpt ett dåligt begagnat objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

snap01

Aktiv medlem
50 mm 1,4G är ett MYCKET BRA objektiv. Läs recensionerna här på Fotosidan! Och Cyberphoto har gett betyget "Toppklass". Jag har själv detta objektiv och är mycket nöjd.
Första rutan visar en mörk bild över hela ytan. Detta är ingen vignettering utan helt enkelt en fel exponering!
Jag har objektivet o skulle väl säga att den är bra för storlekens skull, Den är inte knivskarp i hörnen inte ens nedbländad, men den fungerar i dom flesta fall. Vinjetteringen på största bländaren 1,4 är stor, men sällan något problem i raw framkallningen.
Sigma art 50mm är betydligt skarpare o mindre vinjettering, min aps-c optik till fuji 35mm är betydligt skarpare i hörnen samt vinjetterar betydligt mindre.
Så toppklass? beror på vad man jämför med o hur skarp bilden måste vara från hörn till hörn. Jag använder min nikon 50mm 1,4 mycket för den är oftast tillräckligt bra
men jag skulle aldrig kalla den TOPPKLASS.
Ang tester, du kan inte alltid lita på dom, många tester görs utan riktiga mätningar som mtf som verkligen talar om objektivet är skarpt eller inte. Samma sak med tex motljusegenskaper, där skrev dom flesta tidningar att nikons 14-24 var bra/ok i motljus. Jag köpte den i tron på det o jag har aldrig haft någon optik som varit så dålig i motljus som den.
Så jag lämnade in optiken för jag trodde det måste vara fel på den, men det var det inte. Då skapade jag en tråd på fs om 14-24 för jag försökte använda den på min mast 8-17 meter, men det gick inte att använda den knappt pga dåliga motljusegenskaper. Efter jag skrivit om det så började flera komma med samma erfarnheter.
Om du vill ha en optik som är betydligt bättre än Nikon 50 1,4 så köp sigma art, men den är stor o tung, men om vinjetteringen är ditt problem så är det inga problem i raw.
Jag har alltid köpt nikons pro optik men märker konstant att sigma o tamron gör många gånger bättre optik för billigare pengar. Överlag så tycker jag att canon har högre klass på sin optik än Nikon.
så idag har jag lika många sigma optik som nikon.
 

PerK

Aktiv medlem
Inget problem

Hur stort är detta problem - egentligen?
Funkar objektivet maskinellt? Är glasytor hela och rena? Blir bilderna bra med avseende på skärpa och färg? Är objektivet rätt centrerat? (Så att inte bara halva bilden blir skarp - det vanligaste objektivfelet)
Exponering är ju så himla lätt att justera! Vid exponering eller i efterbehandling.
Många objektiv med kort närgräns (makrot.ex.) får sämre ljusstyrka (transmission) när man fotar nära. Det är en optisk lag.
(Har själv ägt ett 50/1,4 men var missnöjd med kontrast och färgåtergivning så jag bytte till 50/1.8 - betydligt bättre. Det är/var inte ovanligt att ljusstarkare objektiv var blaskiga på den största bländaren. Nya, dyra konstruktioner är bättre på den punkten.)
 

cardazio

Aktiv medlem
50 mm 1,4G är ett MYCKET BRA objektiv. Läs recensionerna här på Fotosidan! Och Cyberphoto har gett betyget "Toppklass". Jag har själv detta objektiv och är mycket nöjd.
Första rutan visar en mörk bild över hela ytan. Detta är ingen vignettering utan helt enkelt en fel exponering!
Bra att vi är överens om vad ts ska göra, men diskussionen om objektivets kvalitet beror på ens referensram, krav och typ av foto man ägnar sig åt.

Taskig af, ingen vidare skärpa på stor bländaröppning och i min smak dålig bakgrundsoskärpa gör 50 f1.4D (som är billigare) till ett mycket bättre val trots att just af är akilleshälen hos det objektivet (pga skruvfokus). Kör man det endast nedbländat i goda ljusföhållanden kanske det fungerar (likt nästan alla objektiv). Huvudsaken är väl att den som råkar äga det är nöjd, men jag känner till flertalet som är missnöjda med det från tidigare gånger jag tagit upp frågan om denna gluggen.

58mm f1.4G är bra däremot pga af fungerar även i sämre ljus, men den är lite dyr för en normaloptik.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag sålde mitt 50/1,4 pga dålig skärpa i hela bilden vid /1,4, tror inte jag har kvar någon bild taget vid 1,4 med det objektivet alla slängdes vid redigeringen. Om man kom över /2 så började det bli godkänt, men då kunde jag lika gärna använda 50/1,8 som jag köpte istället för detta. Kanske finns det en variation i kvalité på detta objektiv för några verkar som sagt nöjda.

Jag har testat alla mina objektiv på full öppning mot en sedel och jag har aldrig haft något objektiv som är så mjukt i stor öppning

TS borde testa skärpan mot en sedel på några bländare för att se hur bra skärpan är. Nog större risk med dålig skärpa än något annat
 

Makten

Aktiv medlem
Resultatet är helt normalt för en traditionell så kallad "dubbel Gauss", alltså en gammal hederlig objektivkonstruktion som kan göras ljusstark men fortfarande kompakt. Kolla in i objektivet medan du lutar lite på det så ser du att bländaröppningen blir effektivt mindre (linsformad) ju mer du lutar. Det gör att mindre ljus faller i hörnen av sensorn. Bländar man ner så klipps inte lika mycket av öppningen bort vid en viss vinkel eftersom bländaren i sig redan begränsar denna.

Vill man ha lite vinjettering med ett normalobjektiv så får man köpa ett med annan optisk konstruktion, och det blir då i regel dyrare, tyngre och större.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Gammal tråd.

Men det går alltid att aktivera Vinjetteringskontrollen så slipper du det på jpeg-bilderna och din NEF flaggas och korrigeras för det vid öppnande i nikons programvaror.
Moderna kameror har verkligen inget problem med brus vid ett eller ett par stegs kompensation numera.
Nikons 50/1.4 är inte dålig till pris och storlek. Den är långsam i fokuseringen.
 

Makten

Aktiv medlem
Ja jädrar, det såg jag inte ens. Antingen säger det nåt om hur lite forumet används, eller så hamnade tråden på nåt märkligt sätt högt upp under "senaste". :oops:

Men det går alltid att aktivera Vinjetteringskontrollen så slipper du det på jpeg-bilderna och din NEF flaggas och korrigeras för det vid öppnande i nikons programvaror.
Moderna kameror har verkligen inget problem med brus vid ett eller ett par stegs kompensation numera.
Nikons 50/1.4 är inte dålig till pris och storlek. Den är långsam i fokuseringen.
Det beror ju helt på omständigheterna. Är man redan på aphögt ISO så blir det inte roligt att försöka trolla bort vinjettering. Tänk ISO 6400 i mitten och 25-50k i hörnen.
 
ANNONS