Annons

Har jag pajat mitt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

riotsurfer

Aktiv medlem
Lyckades med bedriften att tappa mitt Tokina 12-24 i backen härom dagen, den föll ut ur en ostängd fotoväska när jag reste mig från att ha suttit på huk (slarvigt som f-n!) När jag sedan försökte sätta på objektivet på kameran så gick det väldigt trögt så jag antar att objektivet har blivit lite skevt. Inget som syns men det går rejält trögt att sätta fast det på kameran.

Vad kan man göra i detta läget? Acceptera att det kärvar (finns det risk att kameran förstörs?) eller kan det vara värt att försöka få det åtgärdat - är det ens möjligt?
 
Du har antagligen stukat "ihakningsklackarna" på bajonetten, så det behöver nog inte bli så dyrt om objektivet fortfarande fungerar bra. Kika om du ser att något har fått sig en smäll. Kanske kan du försiktigt fila lite på en skadad klack, om den har fått grader och skrapmärken som gör att det går trögt. Men se till att tejpa igen så du inte får skräp ner i objektivet eller på bakre linsen först.
 
Ok, tack för tipsen. Ska kolla om det finns något jag kan fila till eller i andra hand om något fattningen går att byta.
 
ANNONS