Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har min kalibrering verkligen fungerat?

Produkter
(logga in för att koppla)

plindquist

Medlem
Hej!

Har idag införskaffat och kört Spyder2Express för att kalibrera min 17-tums Dell LCD-skärm (1703fp). Det var inte svårt eller konstigt på något sätt och det är stor skillnad på "before" och "after" bilderna,
"After"-bilderna känns helt klart bättre i färgerna.

Därför blev jag förvånad när jag skulle verifiera kalibreringen "manuellt" genom att titta på Magnus Stålnackes sida för kalibrering (http://web.telia.com/~u97007522/tester/kalibrera.html). I det svarta fältet för svart/vitpunkt ser jag inget mönster över huvudtaget (det är bara svart, även under "13 13 13"), men i det vita fältet ser jag rutmönstret i alla fält.
Vad kan detta bero på?
Är skärmen kass eller har jag missförstått mågot? Min skärm är inkopplad på digital input, inte analog, påverkar det? Som amatör i färgrymden är jag tacksam för all hjälp!

Den sida du hänvisar till ser märklig ut även på en av mina dyrare , profilerade skärmar för bildredigering.
Gå hellre till Stefans Ohlssons och ta ner hans testbilder
www.profiler.nu
Mikael

PS tänk på att tft har olika bra betraktningsvinkel, vilket du kan se om du vinklar skärmen, dvs i en vinkel kan du se högdager bättre, men i en annan ser du separation i lågdager tydligare

Senast ändrad:
Beror lite på kalibrering och hur skärmen är. Min Dell 2005FPW som är kalibrerade med Spyder 2 Pro studio visar alla de vita fälten, samt fält 2 och 3 på det svarta. Fält 1 går inte att urskilja. Dessutom är det så att om jag ska se fält 2 i det svarta behöver jag avskärma de ljusare partierna ovan och under för att mina ögon ska se skillnaden i nivå.

På Stefans test ser jag hela vitpunktsskalan och ner till 6.6.6 på svartpunktsskalan. Testet på sidan är bra, men ger inte samma kontroll som att öppna Stefans bilder direkt i Photoshop där man kan andra bakgrundsfärgen i vyn. Klicka på F för fullscreen så märker du troligen en skillnad på hur tydligt du ser, speciellt i svartpunktsskalan när du jämför grå kontra svart bakgrund.

Sitter du på en pc och ser bilderna på din browser?
Ta ner bilderna du hänvisade till först och öppna dem i PS och se efter.
Din skärm är sannolikt inte tillräckligt bra i skuggorna/svarta samt har säkerligen brister i högdagern
Mikael

Tack båda två för er hjälp! Ska testa att öppna testbilderna i direkt PS och se om det gör någon skillnad. Vad jag förstår kanske jag får acceptera att min skärm inte är världens bästa för fotoredigering. Färgerna känns i alla fall mycket naturligare på den än före kalibreringen, ett steg åt rätt håll i alla fall.

Får fundera på att byta upp mig när tillfälle ges!

Per

ANNONS
Götaplatsens Foto