Annons

Har Nikons liknande kamera till Eos 1Ds

Produkter
(logga in för att koppla)

kaw

Aktiv medlem
Canon, Kodak och Contax är de som har byggt kameror med lika stor sensor som småbildsfilmen. Kodaks kamera 14n är för Nikonoptik, fast de som främst är intresserade av den är studiofotografer. För övriga är en Nikon D100 betydligt mer användbar och prisvärd.
 

Dadigan

Avslutat medlemskap
jag skulle väl säga att D1x är Nikons motsvarighet, fast billigare. Dock har den ju inte fullformatssensor och lägre upplösning, men den kan interpoleras redan i kameran till ca 12 megapixlar.
 

Malm

Aktiv medlem
D1x kan väl ändå inte interpolera bilderna direkt i kameran (?), dock så kan Fuji's S2 PRO göra det.

/A
 

Dadigan

Avslutat medlemskap
Malm skrev:
D1x kan väl ändå inte interpolera bilderna direkt i kameran (?), dock så kan Fuji's S2 PRO göra det.

/A
Jag läste en intervju med Nikons chef i USA och han sa, när reportern frågade om inte Nikon halkade efter med tanke på 1Ds, att D1x hade möjligheten att interpolera i kameran. Kommer tyvärr inte ihåg vad tidningen hette men vi kan väl fråga någon med en D1x, Duncan var är du??
 

Malm

Aktiv medlem
The D1X's pixel grid layout is rectangular rather than square (though still uses the Bayer GRGB colour filter array), in camera processing turns the 4028 x 1324 raw pixels (5.33 megapixel) into a 3008 x 1960 pixel image (5.9 megapixel). While it's clear that some interpolation is being carried out in the vertical direction (to get from 1324 rows to 1960 rows) there is also compression in the horizontal direction (reducing from 4028 to 3008 columns), this compression is used to add detail to the vertical data.
Taget ifrån DPreview's test av kameran.

/A
 

julgus

Aktiv medlem
Hej

D1x interpolerar till 5.9 m pix, sen kan man interpolera ytterligare till 10 (eler vad det nu var) via Nikon Capture.

S2 interpolering beror på Fuji ccd- honeycomb utseende.. men jag är tveksam till om den verkligen ökar detaljerna i bilden efter att ha utfört jämförelser med min D100, dvs S2 i 12 m pix läge och D100 interpolerat till motsv storlek.. faktum var att det smög sig in vissa artifakter som inte fanns i motivet i S2PRO...

Mvh
Johan

Dadigan skrev:
Jag läste en intervju med Nikons chef i USA och han sa, när reportern frågade om inte Nikon halkade efter med tanke på 1Ds, att D1x hade möjligheten att interpolera i kameran. Kommer tyvärr inte ihåg vad tidningen hette men vi kan väl fråga någon med en D1x, Duncan var är du??
 

Damocles

Aktiv medlem
Fujis 3MP super ccd lämnar ju 6MP efter allt är klart. Men en "äkta" 6MP klår den. Men jag skulle vilja påstå att fujis 3MP super ccd klarar att leverera typ 4-5MP effektivt. Vilket inte är fy skam, men dom jämförs ju mot 6MP så...

Kommer inte riktigt ihåg, men har för mig att dpreview gjorde ett test om det.

Och nej, Nikon har ingen äkta motsvarighet till Canons 1Ds, men vem vet, det kanske kommer.
 

EdwardH

Aktiv medlem
Dadigan skrev:
jag skulle väl säga att D1x är Nikons motsvarighet, fast billigare. Dock har den ju inte fullformatssensor och lägre upplösning, men den kan interpoleras redan i kameran till ca 12 megapixlar.
Och min 10D kan man inpolera upp till 500 MEGAPIXLAR!! Otroligt!

Nu när du, förhoppningsvis, inser hur korkat det är att påpeka att man kan interpolera upp bilder öht, så kanske du håller tyst om vad kameran x interpolera upp till och istället bara nämna hur många faktiska pixlar den levererar...
 

Dadigan

Avslutat medlemskap
Nu jävlar Edward får du fan i mej ge dig.
Jag sa vad jag trodde var sant. Jag hade fel, det kan jag medge. det är i Nikon capture som man kan interpolera bilderna. Men bara för att jag misförstått ger det inte dig någon som helst rätt att vara ironisk. Både du och jag vet att man inom digital fotografi interpolerar upp bilder ibland. varför skulle det annars stå i fototidningar? Du har ingen annan ursäkt för ditt minst sagt arroganta inlägg än att du gillar att sticka ut hakan och göra folk förbannade. varför du är sån vet jag inte och vill inte veta. Men jag betackar mig från vidare komentarer i den stilen. Väx upp för helvete
 

EdwardH

Aktiv medlem
Dadigan skrev:
Men jag betackar mig från vidare komentarer i den stilen. Väx upp för helvete
Så du tycker det är helt ok att nämna hur mycket man kan interpolera upp bilder från en kamera?

Det är ett bra sätt att jämföra upplösning, tycker du?

Nikon har _ingenting_ som är ens i närheten av Canons 1Ds.

Ingenting. Noll.
 

julgus

Aktiv medlem
He he

Edward.. du verkar vara komplex - du gillar att hacka o vara kaxig mot andra men när du blir bemött på samma sätt du blir du purken... besynnerligt...

Vad gäller Nikon resp Canon eller vilka produkter som helst så är resp produktgenerationer ej synkroniserade varför det kan upplevas att resp märke har ett övertag.. just nu är det Canon som lanserat.. inom kort är det Nikon och så fortsätter det. Nikon D1x har varit marknadsledande länge och Canon 1ds är svaret på D1x.

Med vänlig hälsning
Johan
 

Dadigan

Avslutat medlemskap
om du läst mitt första inlägg så trodde jag ju att den kunde interpolera upp bilderna direkt i kameran vilket är en mycket något annat än att interpolera upp bilder i photoshop "eller andra fuskprogramm". alltså pratade jag inte om hur mycket man kan interpolera upp bilder efteråt, det är precis som du säger ganska ointressant och inte ett bra sätt att jämföra upplösning på men när det , som jag trodde, är en finess i en kamera så är det desto intressantare. annars skulle väl knappast Fuji ha gett S2 pro den finessen.
Vad gäller Nikons sortiment så har du delvis rätt. canon har en kamera som tar bilder med bättre upplösning än t.o.m Fuji Velvia vilket, för oss som använder film, inte vill säga lite. Dock har även D1s något som Nikons kameror saknar, en prislapp på 86 tusen kronor för enbart huset. För det priset får du en D1x eller D2h plus en bättre begagnad D1h. Eller en hel del optik för den delen. dessutom är det inte alltid upplösningen som prioriteras, jag känner inte en enda pressfotograf som använder 1ds.
Men en hel del 1d med 4.5 megapixlar och D1h, som ju bara har 2.5 megapixlar.
 

Lotus

Aktiv medlem
EdwardH skrev:
Nikon har _ingenting_ som är ens i närheten av Canons 1Ds.

Ingenting. Noll.
Med risk för att bli indragen i sandlådan säger jag...troligtvis sitter nog deras ingenjörer och finslipar D2x, borde nog dyka upp när som helst, kanske även en D200 med lite tur.
 

EdwardH

Aktiv medlem
En interpolerad bild är inte densamme som man får om man låter sensorn plocka fram bilden.

Det är ingen som går runt och försöker påstå att Fujis S2 är en 12mpkamera, så därför borde ni ta och totalt glömma bort det här med interpolering.

Det är som att skriva att en kamera har 50x zoom (och i det finstilta står det att det är digital zoom...).

Jämför kamerorna med de specifikationerna som är baserade på hardvaran (sensorn), inte mjukvaran (photoshop, eller nikon capture eller kamerans inbyggda mjukvaruinterpolering).

Och Dan: Well, ditt inlägg baseras helt på spekulationer. Ta bort "troligtvis" och "nog" ur ditt inlägg och se hur mycket substans är kvar.

Jag har svårt att se Nikon med någon 10+mp-kamera.
 

Lotus

Aktiv medlem
EdwardH skrev:
Och Dan: Well, ditt inlägg baseras helt på spekulationer. Ta bort "troligtvis" och "nog" ur ditt inlägg och se hur mycket substans är kvar.

Jag har svårt att se Nikon med någon 10+mp-kamera.
Men lille vän....det finns ju till och med bild på D2x. Kolla här:
http://arena.nikkeibp.co.jp/news/20030722/105377/16-1.jpg
Dessutom har Nikon mönsterskyddat D2x som varumärke. Och säg mig, du som vet och kan allt, varför skulle inte Nikon kunna producera en 10Mpix kamera?

Så var man fast i sandlådan...
 

EdwardH

Aktiv medlem
Dina ögon är nog bättre än mina för jag ser inte "D2X" någonstans.

Jag ser lite suddig text där modellbeteckningen brukar stå...

Ge mig några minuter med photoshop så ska jag visa dig en 2Ds..
 

Lotus

Aktiv medlem
EdwardH skrev:
Dina ögon är nog bättre än mina för jag ser inte "D2X" någonstans.

Jag ser lite suddig text där modellbeteckningen brukar stå...

Ge mig några minuter med photoshop så ska jag visa dig en 2Ds..
Gärna det. Dock var det inte min poäng, egetligen struntar jag i vad bilden föreställer, det kan vara en D2h eller D2x eller D5 eller D6 eller vad tusan du vill...
Det jag egentligen menade var, hur du kan veta att Nikon inte kan tillverka en 10 mpix kamera, låt höra...
 
ANNONS