Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har problem med RAW-filer och SD-kort till min 450D.

Produkter
(logga in för att koppla)

Scootie

Aktiv medlem
Hej!

Har införskaffat mgi en 450D efter att kört 350D i några år nu, dock har jag ett problem.

RAW-filerna som är tagna med 450D'n ses inte i utforskaren som minatyrer så kallade "thumbs".

Har installerat Canons Codec Raw 1.3, Microsofts Image RAW Viewer, de går fortfarande inte att ses, endast med Photoshop CS3.

Även ett till problem..

Överföringen från Transcend SDHC 150x kortet via en minneskortläsare går icke, den vill bara formatera kortet och kopplar jag in det via skärmen som är en Dell 2407WFP som har inbyggd läsare så tar det 32 minuter för 2gb tagna kort.. Vad må vara fel?

Funkar klockrent med min CF Microdrive på 6Gb som sitter i 350D..

Vad jag förstått så har 450D en ny version av Canons RAW format.
Använder själv bara DPP eller Fasttone för att titta på bilderna, andra program blir dom bara rosa i.

Angående minneskortet, kan det mycket väl vara så att din kortläsare inte stöder SDHC.
Så pröva med en kortläsare som stöder SDHC eller använd kabeln direkt från kameran.

Ok men det att skärmen klarar av att läsa kortet och göra överföringen, om än sjukt segt?

Får köra Adobe Bridge som det ser ut för bilderna eller ligga på att MS skall släppa ett native stöd för RAW, fattar inte hur svårt det ska vara att få in det i ett service pack eller som hotfix.

Vill inte alla ni andra fotografer ha det?

Varför kör du inte över bilderna med EOS Utility, då? Det brukar jag göra med mina kameror (400D & 40D). Fungerar varje gång.

Scootie skrev:
Ok men det att skärmen klarar av att läsa kortet och göra överföringen, om än sjukt segt?

Får köra Adobe Bridge som det ser ut för bilderna eller ligga på att MS skall släppa ett native stöd för RAW, fattar inte hur svårt det ska vara att få in det i ett service pack eller som hotfix.

Vill inte alla ni andra fotografer ha det?

Jag kan förstå att många vill ha det stödet i Windows men personligen har jag aldrig velat ha det. Jag startar hellre direkt Bridge (eller numera Lightroom) där det finns bättre sökmöjligheter, tillgång till all redigering m.m. Ska jag bara kika på ett gäng bilder i en mapp tar jag FastStone eller liknande.

Scootie skrev:
Mestadels pga att det skall till kablar och dra slut på kamerans batteri :(
Sladden har jag vanligtvis sittande i datorn, så det är enklare att plugga in den än att plocka ut minneskortet.
Batteriet får man ladda ändå, på grund av självurladdningen, då och då, så det spelar ingen roll.

Men det är så olika hur man upplever det.

Va, kan sura Vista visa CR2-filer?

Intressant ämne. Har alltså Explorer kunnat visa CR2-filer, det hade jag ingen aning om. Det trodde jag var för mycket att begära så sen jag började ta RAW så har jag accepterat extremt långsamma Bridge. Innan jag tog RAW - bara JPG - så var explorer eller snarare "Windows Fotogalleri" allt för mig. Det tar bara 1 sek att se om bilden är skarp eller ej. Ctrl-Alt-0 ger fullzoom och man såg direkt ifall bilden var bra eller inte. Om man är ute eftre skärpa alltså. I Bridge är det pinsamt långsamt tycker jag.

Någon som vet nåt snabbt sätt att plocka upp bilder i full förstoring i Vista för att snabbt kunna gallra?

Re: Va, kan sura Vista visa CR2-filer?

wfrank skrev:
Intressant ämne. Har alltså Explorer kunnat visa CR2-filer, det hade jag ingen aning om. Det trodde jag var för mycket att begära så sen jag började ta RAW så har jag accepterat extremt långsamma Bridge. Innan jag tog RAW - bara JPG - så var explorer eller snarare "Windows Fotogalleri" allt för mig. Det tar bara 1 sek att se om bilden är skarp eller ej. Ctrl-Alt-0 ger fullzoom och man såg direkt ifall bilden var bra eller inte. Om man är ute eftre skärpa alltså. I Bridge är det pinsamt långsamt tycker jag.

Någon som vet nåt snabbt sätt att plocka upp bilder i full förstoring i Vista för att snabbt kunna gallra?

ja om du installerar canon codec raw 1.3 för vista så kan du glo bilderna i windows inbyggda bildvisare. Du får även små thumbs i utforskaren då.

Re: Re: Va, kan sura Vista visa CR2-filer?

Scootie skrev:
ja om du installerar canon codec raw 1.3 för vista så kan du glo bilderna i windows inbyggda bildvisare. Du får även små thumbs i utforskaren då.

Toppen, tack för tipset!

ANNONS
Götaplatsens Foto