Annons

Har sot letat sig in i huset? Hur tät är kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

JKristiansson

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag har en Nikon D90 som jag köpte för 1 månad sedan!

Dock råkade jag ut för en liten incident i min lgh för en vecka sedan. Hade köpt en ny oljelampa jag tände men som sotade väldigt mycket och dimman låg tät i min lgh. Hur det gick till är en annan historia...

Nu till min fråga/fundering. Min kamera låg framme på köksbordet och jag är nu rädd att sot har letat sig in i kamerahuset och fastnat på sensorn. Vet ju att sot dras mot glas, statisk yta... Hur stor är den sannolikheten och hur tät är kameran när objektivet sitter på?

Tacksam för svar så jag kan koppla av :)

Jag skulle uppskatta att risken är oerhört liten såvida du inte har pumpat zoom och fokusering i "dimman", ganska mycket oberoende av hur tät den är.

"Vädertätad" är den ju inte, men som sagt, jag tror inte att det är någon fara.

OM det ändå har kommit in några partiklar tror jag inte att du kommer märka dom.

Hur såg det ut i resten av lägenheten? TV'n? Andra glasytor? Mycket sot?

Jag är ju fruktansvärt nyfiken på vad som hände! :D Jag har själv i min ungdom råkat "torrkoka" en stekpanna med olivolja. Jag blev distraherad och gick ut och stängde dörren...10 minuter senare kommer min granne/klasskamrat och säger åt mig att det är något fel på min brandvarnare, den bara piper hela tiden och det är skitirriterande. Det låg en tät vit dimma i hela lägenheten på 24 kvadrat :)

Har ingen aning om hur stor risk men ser du inget på bilderna så är det ju lugnt! :)

För att verkligen kolla om du har smuts på sensorn kan du göra så här:

Blända ner så mycket det går, bländare 32 eller 24 eller vad din glugg klarar av. Fota mot en enhetlig yta. Jag tycker det funkar allra bäst med en helt klarblå himmel, men det är ju svår att hitta så här års. :)

Det går bra med ett vanligt vitt papper också.

När du fotat så ta upp bilden i datorn och studera den i 100%. Öka kontrasten så är det enklare att se. Sannolikt kommer du att hitta en mängd prickar och fnyk - om de kommer från sotningen eller vanligt skit vet ju inte.

För att göra rent, sök på trådarna om sensorrengöring.

Jag är ju fruktansvärt nyfiken på vad som hände! :D Jag har själv i min ungdom råkat "torrkoka" en stekpanna med olivolja. Jag blev distraherad och gick ut och stängde dörren...10 minuter senare kommer min granne/klasskamrat och säger åt mig att det är något fel på min brandvarnare, den bara piper hela tiden och det är skitirriterande. Det låg en tät vit dimma i hela lägenheten på 24 kvadrat :)

Ok, det låter bra. Jag startade inte kameran förren dagen efter när jag hade vädrat ut allt.

Var rädd att det skulle sätta sig på mina vita väggar men har inte märkt något. Hittat ett tunt lager på speglar, fönster, bord. Den största delen satt på dammsugaren... Hur nu det gick det...

Haha, ja vad var det som hände. Ok, ska ge dig en kort redogörelse.
Hade köpt en ny oljelampa och var väldigt noga med att fråga om oljan sotar. Då fick jag tips om en lampolja som "absolut inte sotar". Bra tänkte jag. Tände den en fredagskväll och lampan brann vädligt fint. Hade en dov belysning i lgh, men när jag skulle gå på toa efter 1,5 h så märkte jag hur dimmigt det var. När jag snöt mig var jag alldeles svart i näsan. Blev till så släcka lampan och vädra i ett par timmar... Sen fick fläkten stå på i 24h...

Nu är lampan endast prydnad ;-)

ANNONS
Götaplatsens Foto