Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hard-core svartvitt med D700

Produkter
(logga in för att koppla)

timeUnit

Aktiv medlem
Hej på er!

Jag skulle så gärna vilja ha möjligheten att plåta helt svartvitt med min D700, dvs att inte plåta RAW eller färg-jpg och sen konvertera i PS/etc. Varför, kanske ni undrar?

Jo, jag älskar svartvitt, och finner att jag plåtar bättre svartvitt när jag tänker svartvitt. Det hade då varit skönt att inte ha ens möjligheten att välja svartvitt eller färg _efter_ exponeringen.

Jag har testat lite och ställt in kameran på svartvitt jpg fine, bytt mellan active d-lighting och riktigt låg kontrast, men tycker att det annars så fina dynamiska omfånget lätt går förlorat när jag plåtar svartvita jpgar. Dessutom är det lätt att det blir bandningar i mjuka övergångar som himlar och sånt.

Begär jag för mycket av min D700? Eller kan ni D3/D700-användare komma med tips?

Ska jag kanske skita i jpg och köra råformat?

Tack!

Re: Re: Hard-core svartvitt med D700

Tydligt svar!

Jag upptäckte dock att Picture Control funkar med råformat, dvs man kan plåta svartvita råfiler. Då kan man ju så klart gå över till färg sen, men bilderna visas i BW i displayen.

Re: Re: Re: Hard-core svartvitt med D700

timeUnit skrev:
Tydligt svar!

Jag upptäckte dock att Picture Control funkar med råformat, dvs man kan plåta svartvita råfiler. Då kan man ju så klart gå över till färg sen, men bilderna visas i BW i displayen.

Kanon. :)

timeUnit skrev:
Jo, jag älskar svartvitt, och finner att jag plåtar bättre svartvitt när jag tänker svartvitt. Det hade då varit skönt att inte ha ens möjligheten att välja svartvitt eller färg _efter_ exponeringen.
...

Du får helt enkelt öva upp din mentala förmåga och lura dig själv att det inte finns någon möjlighet att plocka ut färgerna från raw-filen senare.

Tja, jag lurade ju mig själv att jag _behöver_ en D700 för 25000 kr, så det ska nog gå att utveckla självbedrägeriet ett snäpp till. ;-)

timeUnit skrev:
Tja, jag lurade ju mig själv att jag _behöver_ en D700 för 25000 kr, så det ska nog gå att utveckla självbedrägeriet ett snäpp till. ;-)
Hur gjorde du? Har du några bra tips?
Jag går här och är ambivalent. Igår kväll när jag funderade över saken tyckte jag det var en jättebra idé att köpa D700. Nu idag undrar jag varför jag ska lägga så mycket pengar på en kamera som jag bara nästan vill ha.

magnus67 skrev:
Hur gjorde du? Har du några bra tips?
Jag går här och är ambivalent. Igår kväll när jag funderade över saken tyckte jag det var en jättebra idé att köpa D700. Nu idag undrar jag varför jag ska lägga så mycket pengar på en kamera som jag bara nästan vill ha.

känner igen situationen. mitt tips är att se till å trycka på köpknappen på kvällen när det känns som en bra idé att köpa kameran. Sen nästa dag när köpet känns lite halvt onödigt, så är det bara att förlika sig med tanken att nu är kameran köpt, å nästan på väg t.o.m :)
har själv köpt mycket kameragrejer strax efter midnatt...

timeUnit skrev:
Jag har testat lite och ställt in kameran på svartvitt jpg fine, bytt mellan active d-lighting och riktigt låg kontrast, men tycker att det annars så fina dynamiska omfånget lätt går förlorat när jag plåtar svartvita jpgar. Dessutom är det lätt att det blir bandningar i mjuka övergångar som himlar och sånt.
Eftersom jag gör mycket svartvita bilder i stora format har jag fått en hel del erfarenhet av vad som inte fungerar. JPEG och svartvitt fungerar inte. Precis som du säger är risken att man får bandningar mycket större vid svartvitt än vid färgbilder. JPEG tappar cirka ett steg i omfång jämfört med råformat. Viktigt i färg, kanske ännu viktigare i svartvitt.

Sedan tycker jag ju att möjligheten att konvertera bilden i efterhand, så att jag verkligen kan välja vilken blandning av färgkanalerna som jag vill utnyttja är en otroligt viktig funktion. Varför göra sig av med den möjligheten? Om du nu verkligen ska göra riktigt bra svartvita bilder är det ett viktigt steg.

Stefan

P.S titta på de nya barytpappren till bläckstråleskivare. Djupare svärta än vad jag någonsin fick på Oriental Seagull och selentoning.

Re: Re: Hard-core svartvitt med D700

stefohl skrev:
Eftersom jag gör mycket svartvita bilder i stora format har jag fått en hel del erfarenhet av vad som inte fungerar. JPEG och svartvitt fungerar inte. Precis som du säger är risken att man får bandningar mycket större vid svartvitt än vid färgbilder. JPEG tappar cirka ett steg i omfång jämfört med råformat. Viktigt i färg, kanske ännu viktigare i svartvitt.

Sedan tycker jag ju att möjligheten att konvertera bilden i efterhand, så att jag verkligen kan välja vilken blandning av färgkanalerna som jag vill utnyttja är en otroligt viktig funktion. Varför göra sig av med den möjligheten? Om du nu verkligen ska göra riktigt bra svartvita bilder är det ett viktigt steg.

Stefan

P.S titta på de nya barytpappren till bläckstråleskivare. Djupare svärta än vad jag någonsin fick på Oriental Seagull och selentoning.

Tack för infon om jpg+bw. Jag ska sluta med det! :) Den här bilden är plåtad rakt i jpg svartvitt och blev bra tycker jag. Men jag hade nog tur!
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1402440.htm?set=mp

När det gäller att konvertera i efterhand kan jag hålla med dig på ett sätt, men inte fullt ut. Jag tycker om begränsningar (jag fotograferar ju wet plate, bl a!). Jag fotograferar ofta med svartvit film, och oftast utan filter. I det fallet kan jag ju inte påverka tonskalan i efterhand (med avseende på hur olika färger representeras i gråskalan). Jag tänkte att det vore intressant att få den begränsningen med en digitalkamera.

När du skriver "Om du nu verkligen ska göra riktigt bra svartvita bilder är det ett viktigt steg", menar du i konverteringen från färg till svartvitt i t ex PS? Jag kan tänka att man då och då behöver "färgfiltrera" lokalt för att slippa bandningar etc i slutbilden. Jag har konvertat en del av mina digitala bilder till svartvitt med rätt ok resultat, och sluppit bandningar än så länge.

Nu plåtar jag i råformat (14-bitar, så klart) och konverterar med ACR eller Cap One 4.2 (när det kommer ut). Förhoppningsvis kan D700 ersätta både min Zeiss Ikon ZM och Hasselbladarn.

Min HP B9180 är ju tyvärr inte så förtjust i blanka papper (du kanske minns de härliga pizzahjulsmärkena), men jag vill gärna testa dem längre fram, med en annan skrivare. Just nu håller jag mig till matta eller strukturerade papper.

Re: Re: Re: Hard-core svartvitt med D700

timeUnit skrev:

När du skriver "Om du nu verkligen ska göra riktigt bra svartvita bilder är det ett viktigt steg", menar du i konverteringen från färg till svartvitt i t ex PS? Jag kan tänka att man då och då behöver "färgfiltrera" lokalt för att slippa bandningar etc i slutbilden. Jag har konvertat en del av mina digitala bilder till svartvitt med rätt ok resultat, och sluppit bandningar än så länge.
Eftersom jag var en svartvit fotograf som gärna använde filter när det var film jag använde. Så därför känns det naturligt att idag använda färg > svartvitt för att duplicera detta. Att jag sedan kan gå längre genom att göra flera konverteringar till svartvitt och sedan lägga dem i lager är ju ingen nackdel.

Beträffande dina pizzahjulsproblem vet jag att med Epson småskrivare, som också har samma problem, där går dessa hjul att ta bort. Sök på nätet för att hitta anvisningar för hur det fungerar.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto