Annons

Hasselblad 205FCC - Bra köp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Svedlund

Aktiv medlem
Hej

Jag har blivit erbjuden att köpa en Hasselbladsutrustning och känner mig sugen på att kliva in i ett fyrkantigt liv :)

Behöver nu er hjälp att sätta ett juste pris på de enskillda delarna. Visst kan man gå till en fotoaffär för att få det värderat men min erfarenhet är att de priser de sätter sällan eller aldrig riktigt ligger i nåvå på vad som är rimligt till ett bra pris. Jag vill skälvklart betala så lite som möjligt men ändå ett marknadsmässigt pris.
Jag uppskattar enormtt om någon av er HB-kunniga kan ge mig en ungefärlig indikation på prisnivåerna.

Det är följande jag har möjlighet att köpa;

205FCC
mag 6x6 E12
Planar 110 / 2
Planar 80 / 2,8
Distagon 50 / 2,8
Tele-Tessar 350 / 4
Mellanring 56E
Extender 1,4E
Extender 2E

Tack /N
 
Dom här priserna är slutpriser för genomförda köp på eBay den senaste månaden:

205FCC -- 2800 - 4400$
mag 6x6 E12 -- 200 - 350$
Planar 110 / 2 -- 900 - 1500$
Planar 80 / 2,8
Distagon 50 / 2,8 -- 700 - 1600$
Tele-Tessar 350 / 4 -- 750 - 3000$
Mellanring 56E
Extender 1,4E -- 500$
Extender 2E -- 500 - 650$

Generellt sett så är 203TCC och 205FCC de båda dyraste inkörsportarna till Hbl.

-- MW
 
Tack Magnus!

En första indikation som pekar mot 40-50 000 kr.
eBay är en rätt mycket större marknad än gamla svedala och jag är även intresserad av om det finns någon som har en indikation på ett mer "svenskt" marknadspris.
 
Det är få butiker som säljer de här grejerna. Kolla med Kameradoktorn, Procenter, YFO och Fotoquick Göteborg (fd Kodak Gårda).

Jörn Fritzin (fd säljare på Profoto Nordic) borde också kunna ge dig en fingervisning (men jag har inte hans nummer här och nu) liksom David Knapman (fristående servicetekniker på ProCamera Service i Landvetter). Planar 110 är en riktigt fin glugg...

Procenter anger 4000-13000kr för FE50, 5000-13000kr för FE110 och 15000kr för en 203FE som väl är lite enklare/äldre än 205FCC (allt exkl moms)
 
Emil-G skrev:
Det är få butiker som säljer de här grejerna. Kolla med Kameradoktorn, Procenter, YFO och Fotoquick Göteborg (fd Kodak Gårda).

Jörn Fritzin (fd säljare på Profoto Nordic) borde också kunna ge dig en fingervisning (men jag har inte hans nummer här och nu) liksom David Knapman (fristående servicetekniker på ProCamera Service i Landvetter). Planar 110 är en riktigt fin glugg...

Procenter anger 4000-13000kr för FE50, 5000-13000kr för FE110 och 15000kr för en 203FE som väl är lite enklare/äldre än 205FCC (allt exkl moms)

Ursäkta att jag är lite offtopic, men nån som vet vart Jörn tog vägen? Lärde känna honom nere i Spanien för några år sen. Trevlig prick.

/Mattias
 
Jag sälde min Hasselbladsutrustning för en spottstyver för flera år sedan.Optiken var bla 50 2,8 distagon 80 mm planar samt 250 sonar 4.0.

Var inget sug efter dom grejorna alls o jag ser att det är liknande optik i ditt fall.Det är Köparens marknad.
Jag skulle säga att rätt pris ligger runt 30 000.
När jag köpte min 50 2,8 distagon kostade bara den över 20 000kr.
Jag ringde runt till yrkesbutiker för ett inbyte när jag skulle köpa digitalkamera o flera ville inte ens ta in o får du ett bud så är det riktigt lågt.

Därför har jag behållt en del mellanformatare för man får inget för dom.
 
mlundstrom skrev:
Ursäkta att jag är lite offtopic, men nån som vet vart Jörn tog vägen? Lärde känna honom nere i Spanien för några år sen. Trevlig prick.

/Mattias
Ja, han blev utköpt från Profoto Nordic när de slog ihop sin verksamhet med Yfo. Han pratade om att starta eget i våras men det verkar inte ha blivit nåt av det än.
 
ANNONS