Annons

Hasselblad 500/503 + radiosynk till studioblixt

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Har en trevlig radiosändare för att trigga studioblixtar, den ansluts endera med vanlig blixtsko eller med en lite kabel för PC-synk.

Det finns inget riktigt snyggt sätt att fästa sändaren på en 500 C/M misstänker jag?
500-serien har väl endast synkuttag på objektiven va?

Har sett varianter med blixtsko, introducerades det iom 503-serien? Finns det på alla dem eller bara på vissa varianter?

Är det lugnt för kamerorna med en sändare som ger 12V synkspänning?

När jag har använt pocket wizards tillsammans med bladare har jag hängt sändaren på stativet, varför krångla till det?

Det finns ett tillbehörsfäste till den lilla skenan på vänster sida av kamerahuset med en roterbar blixtsko men den tål egentligen ingenting. Dessutom tror jag att det blir ganska opraktiskt att ha sändaren sittandes där och sticka ut en decimeter.

Alternativ två är en prismasökare, PM(E), med blixtsko som på en småbildskamera. Den är dock inte kopplad till slutaren så du får ändå dra en kabel mellan sändaren och pc-kontakten på objektivet.

Eftersom kameran/objektivet inte innehåller någon elektronik alls tror jag att den klarar betydligt mer än 12V, med trasiga blixtar har jag kört med 130V av misstag (vilket var betydligt mer än de flesta moderna småbildshus klarade).

Bra!

Får se vad som känns vettigast i praktiken då (om det nu blir en bladare till slut). ;)

Har en billig Kinatillverkad radiosändare som är väldigt liten och smidig, den sticker inte ut alls lika mycket som en Pocket Wizard, så det kanske fungerar med tillbehörsfästet, men det får bli att prova vad som fungerar bäst antar jag.

Har redan idag en liten extra synkkabel mellan den och kameran (35mm Minolta), så det är jag van vid, detta pga att analoga Minoltor ej verkar trigga annat än originalblixtarna via ordinarie blixtsko.

ANNONS
Götaplatsens Foto