Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hasselblad 500c - bra köp?

Produkter
(logga in för att koppla)

xantangummi

Aktiv medlem
Har köpt en hasselblad 500c med ljusschakt och 80 mm Carl Zeiss Planar 2.8 för 1500, undrar om det är ett bra köp.

Jag var på aktionsverket av en slump och hörde att de ropade hasselblad något, så jag bara bjöd och fick den.

förresten passar a16 mag?

mch Viktor

Ungefär 5000:- brukar ett komplett 500c-kit kosta, så 1500 spänn är nog att betrakta som ett kap.

Om den funkar. Är den i kraftigt behov av service har jag för mig att en komplett genomgång av hela kitet -- hus, objektiv, magasin -- kostar ungefär 2500 - 3000 kronor.

Ja, a16 magasin passar.

grattis -- MW

Gratulerar!
Jag har plåtat lite grann med en sådan. Den är väldigt basic, och därför trevlig att jobba med. Om du vill lägga ner lite pengar på den kan det vara värt att byta mattskiva om det inte är gjort. Standardskivan är mörk.

Det krävs lite mer jobb att byta mattskiva på 500c modellen eftersom det egentligen inte är meningen att man ska byta den, men jag har hört att det finns ställen som gör det... hur det är i sverige vet jag inte.

Sen hörde jag att hus som har beteckningen "CU" eller "CR" eller "CE" i serienumret är byggda före 1960 och då kan bli näst intill omöjligt att hitta reservdelar till dom. Hoppas du har fått en av dom nyare modellerna! En bra kamera är det i vilket fall som helst, och kul att fota med.

Välkomment till klubben! :)

1500:- låter klart överkommligt. Hoppas nu slutaren i gluggen funkar och att magasinet inte läcker ljus eller missar att mata fram sista bilden; verkar vara vanliga fel, isynnerhet på hus som inte använts på ett tag. Kan vara värt att ta ett par provrullar för att försäkra sig om den saken innan man börjar plåta "skarpt".

Har aldrig ägt en roligare kamera än hasselbladare; hoppas du får många lyckliga stunder. Klart den trasslar, jam;ar och hänger sig ibland... vissa rullar har varit tomma... etc etc... men det är faan värt det i längden! Sen jag köpte min hasselbladare har min 20D varit hyllvärmare eller i vissa undantagsfall ljusmätare åt bladaren.

BAW

Såja, har testat den nu. Verkar fungera bra, kameran är från 1967 och någon verkar ha bytt mattskiva på den redan, det är iaf märken på skruvarna som håller fast mattskivan.

Jag förstår mig inte riktigt på ljusmätaren, den står på 75iso och jag vet inte hur man ställer om den, någon som har förslag?

Jag har aldrig haft så roligt som idag, stod på järntorget och knäppte folk, ganska underframkallat och kontrastlöst, men det beror helt på mig.

Kommit på hur ljsumätaren fungrar och kollat slutaren, den är lite seg på 1s, typ 1.3s, annars verkar den sätta tiderna utan problem.

Bild

Bilagor

• foto_mg_2631 (kopia).jpg
    foto_mg_2631 (kopia).jpg
    93.8 KB · Visningar: 377
En riktig klassiker som är urtrevlig att använda. För 1500 kr har du verkligen gjort ett kanonköp.

ANNONS
Götaplatsens Foto