Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hasselblad 80/2.8, V X M switchen?

Produkter
(logga in för att koppla)

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Vad styr denna trelägesswitchen på ett gammalt Hasselbladobjektiv 80/2.8 Planar (typ C tror jag)?

Tackar på förhand

Roine

Det är typ av blixtsynkronisering. Jag har det på ett par andra Zeiss-objektiv som inte är för bladare. X är ju den vanliga för elektronblixtar men vilken som är vad av de andra vet jag inte dessvärre.

Takcar, håller som svar. Det bekräftar min misstanke.

Vad är skillnaden på svart repektive krom i HB magasin.

Roine

M ger en fördröjning för gammaldags lampblixtar. Sådana finns väl inte att få tag i längre.

V har inte med blixtsynkroniseringen att göra, utan är självutlösaren. Om du skall använda självutlösaren måste du också slå om den lilla spaken vid avtryckaren till läge T. Den ser till att skyddsgardinen vid filmplanet stannar i öppet läge när du tryckt av. Efter exponeringen ställer du tillbaks den till läge O så stängs gardinen igen och du kan dra fram kameran.

/Tomas

Svarta eller kromade magasin är enbart kosmetika för att bättre matcha svarta eller kromade hus.

ANNONS
Götaplatsens Foto