Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hasselblad, lång trådutlösare med luftblåsa

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne G

Aktiv medlem
Hej!

Tacksam för tips om var jag kan hitta en lång trådutlösare (5-6 meter) med bubbla/luftblåsa till min Hasselblad 503 CW.

Testade en från Hama men plastdelen man använder för att skruva fast metallgängan i avtryckaren var för stor och tog emot själva objektivet o gjorde det nästan omöjligt att ändra bländarringen på 80:an och fokuseringsringen på 120:an.

Janne

Tack för tipset Hasse! Det var den svarta plastdetaljen på Hamas trådutlösare som tog emot bländarringen resp focuseringsringen. Kör på Hansa istället.
Janne

I photax katalog för 2005-2006 har de en lätt vinklad adapter för trådutlösare från Wista på sidan 8. För storformat har man ibland användning för sådan när man har en försänkt optikplatta. Den borde funka till hasselbladaren om det är trångt för luft-"hydralik"-cylindern.

Jag har för mig att jag sett kortare trådutlösarförlängare också, men kommer inte ihåg var.

kanske något av dessa alternativ är billigare än att skaffa en ny bulb-utlösare.

Mvh
Richard

Galaxens President skrev:
I photax katalog för 2005-2006 har de en lätt vinklad adapter för trådutlösare från Wista på sidan 8. För storformat har man ibland användning för sådan när man har en försänkt optikplatta. Den borde funka till hasselbladaren om det är trångt för luft-"hydralik"-cylindern.

Jag har för mig att jag sett kortare trådutlösarförlängare också, men kommer inte ihåg var.

kanske något av dessa alternativ är billigare än att skaffa en ny bulb-utlösare.

Mvh
Richard

Måste få leka besserwisser för en gångs skull. Det heter "Pneumatik" när det handlar om luft som förmedlare av kraft tex i cylindrar och dylikt. Hydralik är endast om det är vätska (olja).

Hoppas att ingen tar illa vid sig.

Greven

ANNONS
Götaplatsens Foto