Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lång trådutlösare 5D MkII

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Jag behöver fjärrstyra en 5DII med någon form av kabel. Radio eller ljus är inga bra alternativ, då de teknikerna inte funkar genom vatten.

USB-kablar finns i fem meter och går att skarva med förstärkare. Nackdelen med det är att jag måste släpa med mig datorn ut i naturen även om jag bara ska använda den som avtryckare.

Helst vill jag använda en vanlig trådutlösare med halv- och helnedtryckt avtryckare som enda funktion. Jag har hittat flera med 80 cm sladd. Det är alldeles för lite. Frågan är om det bara är att förlänga sladden eller om det finns några hinder för det. Är det någon avancerad signal som går genom, eller är det bara ren kortslutning mellan två kontakter?

Någon som köpt eller byggt en lång rackare som funkar. Hur lång är det längsta någon sett?
 

atotowi

Aktiv medlem
om jag inte missminner mig så var det man har på forumet som klippt av en 80cm kabel och helt sonika skarvar i en kabel och pss förlängt den. Prova att söka
Jag gjorde det till min contax för att kunna koppla in en trådlös fjarrstyrning från ett annat fabrikat. Då satte jag ön kontakter så att jag kunde kombinera tråd/fjärr som jag ville.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det är bara två vanliga strömbrytare i de fjärrkontroller du kan köpa.
Den längsta jag har är till min T90 (den äldre T3-kontakten, men funktionen är samma som till dagens N3). Där har fjärren 60 cm och sedan har jag en förlängningskabel på ytterligare 10 meter. Men det är bara att skarva på, om man vill ha längre. Ska det vara extremt långt får man kanske gå upp lite i area i kabeln.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Att radio-fjärr inte funkar under vatten fattar jag, men är det bättre med sladd och skarvar? Hur får man det tätt?
 
ANNONS