Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hasselblad, mattskiva

Produkter
(logga in för att koppla)

mekelund

Aktiv medlem
Jag ställer sammma fråga en gång till i en egen tråd.

Hur vet man vilket sorts mattskiva man har? Kollade runt på nätet men hittade inte min modell.
Kameran är en 500C från -62, och jag vet inte om det är bytt skiva på den.
Är det soligt ute är det omöjligt att se nånting i den, man ser tydliga cirkulära ränder på hela skivan. I mitten finns det en "split image" som lutar 45 grader och runt den en större cirkel.
Den här http://www.bhphotovideo.com/bnh/con...3310&is=REG var den som var mest lik min fast, som sagt, med 45 graders lutning på "split image":n.
/Magnus

Hasselblad 500C har en fast mattskiva som bara går att byta på verkstad. Hasselblad har ingen egen utbytesskiva eller och genomför heller inte bytet, men det finns verkstäder som brukar annonsera i FOTO som gör det.

Jag vet dom som fått bytt och som är nöjda.

För att kunna byta mattskiva själv måste du ha en 500 C/M som kom ca 1971. Då kan du använda de nyaste mattskivorna.

Hejsan
Kontakta pro cameraservice i Landvetter så byter han mattskiva åt dig.Du kommer att bli mycket nöjd för din kamera kommer äntligen att släppa in dagsljus i sökaren : )

Jodå, jag har pratat med han i Landvetter men problemet kvarstår. Jag vet inte om det redan är bytt skiva i den av den förra ägaren. Jag har frågat honom men han kom inte ihåg säkert, kameran har ju några år på nacken och den hade varit oanvänd ett par år när jag tog över.
Finns det något som kännetecknar den gamla skivan förutom att den är mörk?
Jag tycker den som sitter i är tämligen kass men det kanske inte blir bättre än så.
/Magnus

Är den mörk och kass så är det med all säkerhet den gamla skivan som sitter i.Du kan ju alltid skicka kameran till landvetter så ser han om det är den gamla skivan som sitter där.

Det är mycket troligt att skivan redan är bytt. 500C har (vad jag vet) aldrig sålts med en "Diagonal Split Image" mattskiva. Standardskivan är utan snittbild och har endast ett påmålat plus(+) i mitten av skivan.

Om du tänker byta skiva i din 500C så satsa på en Acute-matte skiva (gärna en D) dom är mycket ljusstarkare än standardskivorna.

Nu har jag "Hasselblad system compendium" till hands. Där står det att Hasselblad tillverkade en mattskiva som heter "Focusing screen with central grid and split-image rangefinder". Den ser ut att ha en 45-graders split-image. Artikelnummret är 42218 och tillverkades från 1981 och framåt.

Dock vet jag att även Beattie har tillverkat en liknande skvia för 500C/M kameror så helt säker kan man inte vara.

Hoppas det hjälper dig att identifiera din mattskiva.

ANNONS
Götaplatsens Foto