Annons

Hasselblad Phocus

Produkter
(logga in för att koppla)

Kim Westlund

Aktiv medlem
Är det någon som använder Phocus och jobbar med, som inte fotograferar med en Hasselbladkamera? Eftersom programmet är gratis och har stöd för andra tillverkares RAW-format genom operativsystemet så ville jag testa det. Tyvärr blir jag rätt besviken över hur otroligt långsamt programmet verkar vara och undrar om det är så för andra också? När jag bläddrar mellan bilder laddar först bilden omgående, men sen tar det 3 sekunder innan det har valt något preset och bilden ändras lite. Först i samband med detta visas histogramet och andra inställningar justeras för bilden. Vill jag sen göra ändringar, justera vitbalans, exponering eller vad som helst så tar et ca 1 sekund innan det får effekt på bilden. Väldigt udda tycker jag. Gränssnittet i övrigt är också långsamt, som när man öppnar kataloger för att lista filer, animeringar hackar osv.

Normalt redigerar jag bilder med Affinity Photo vars gränssnitt är snabbt och responsivt som jag förväntar mig, däremot saknar jag batchprocessning av RAW-filer, möjlighet att betygsätta och filtrera bilder m.m.

Setup:

Canon EOS 5D Mark II
Phocus v3.3.5
macOS High Sierra 10.13.4
MacBook Pro (15-inch, 2016)
2,7 GHz Intel Core i7
16 GB 2133 MHz LPDDR3
Radeon Pro 460 4096 MB
Intel HD Graphics 530 1536 MB
 
Är det någon som använder Phocus och jobbar med, som inte fotograferar med en Hasselbladkamera? Eftersom programmet är gratis och har stöd för andra tillverkares RAW-format genom operativsystemet så ville jag testa det. Tyvärr blir jag rätt besviken över hur otroligt långsamt programmet verkar vara och undrar om det är så för andra också? När jag bläddrar mellan bilder laddar först bilden omgående, men sen tar det 3 sekunder innan det har valt något preset och bilden ändras lite. Först i samband med detta visas histogramet och andra inställningar justeras för bilden. Vill jag sen göra ändringar, justera vitbalans, exponering eller vad som helst så tar et ca 1 sekund innan det får effekt på bilden. Väldigt udda tycker jag. Gränssnittet i övrigt är också långsamt, som när man öppnar kataloger för att lista filer, animeringar hackar osv.

Normalt redigerar jag bilder med Affinity Photo vars gränssnitt är snabbt och responsivt som jag förväntar mig, däremot saknar jag batchprocessning av RAW-filer, möjlighet att betygsätta och filtrera bilder m.m.

Setup:

Canon EOS 5D Mark II
Phocus v3.3.5
macOS High Sierra 10.13.4
MacBook Pro (15-inch, 2016)
2,7 GHz Intel Core i7
16 GB 2133 MHz LPDDR3
Radeon Pro 460 4096 MB
Intel HD Graphics 530 1536 MB



Prova om det blir bättre om du stänger av GPU accelerationen.

Vad det gäller stöd för andra tillverkares RAW filer så är det ganska klent. Kan du ens skapa adjustment layers för dina Canon filer?, Finns objektivkorrectioner för dina objektiv?

Skulle nog säga att det inte är värt besväret att labba med Phocus om man inte har Hasselblad.
 
Stänga av GPU-acceleration gjorde ingen skillnad. Och som du säger verkar inte adjustment layers och lens corrections fungera med mina bilder. Det var tråkigt. :( Jag får fortsätta med Affinity Photo ett tag till.

Tack så mycket för ditt svar!
 
Stänga av GPU-acceleration gjorde ingen skillnad. Och som du säger verkar inte adjustment layers och lens corrections fungera med mina bilder. Det var tråkigt. :( Jag får fortsätta med Affinity Photo ett tag till.

Tack så mycket för ditt svar!

Annars ta en titt på Capture One Pro om du är ute efter batch processing, men det är förstås inte gratis. Det är dock möjligt att prova gratis 30 dagar. Stödjer väldigt många RAW format så länge det inte är mellanformat. För mellanformat stödjer de bara sina egna Phase One kameror och bakstycken.

Här en bra video om hur du kombinerar Affinity med Capture One.
https://www.youtube.com/watch?v=7RnEhch2yqs
 
ANNONS