Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hasselblad, spegelreflex, centralslutare, hur då?

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus Wahlgren

Aktiv medlem
Jag har väl en liten Hbl-dröm som jag inte blir av med.

Nu lurar jag på en sak:

Hur fungerar centralslutare och enögd spegelreflex tillsammans?

Är slutaren öppen när man tittar i sökaren?

Rimligen.

Är det då så här vid exponering:

Slutaren stängs.

Spegeln fälls upp.

Slutaren öppnas och stängs.

Spegeln fälls upp när man drar fram filmen.

Och i så fall: hur förhindras att filmen ljusskadas när man tittar i sökaren? Är spegeln tillräckligt skydd?

Hasselblad kameror har även en bakre slutare som skyddar filmen medans man komponerar bilden. Den sitter precis innan magasinet.

Tror förloppet är såhär

1. Tryck av, kameran bländar ner, spegel åker ner och bakre slutare öppnas.

2. Slutare stängs efter efter att "tiden" gått ut. Bakre slutare stängs efter att du släppt avtryckarknappen.

3. Du drar fram filmen, slutaren spänns upp, spegeln återgår till vanligt läge.

Redo för nästa skott.

Nått sånt..

Jo det stämmer i stort. Spegeln åker upp men det är en betydelselös bagatell i sig.
Fast när Bronica skulle kopiera Hasselblad på 50-talet gjorde de en kamera med nedåtgående spegel.
( Slå till och skaffa dig en bladare. Jag sålde en av mina (hade för många) till en god vän för ett tag sedan. Han är en lycklig man numera som fått fotointresset nyväckt efter det att SLR 135-kameror fått det att somna in och sova i över 15 år......)
Us

ANNONS
Götaplatsens Foto