Annons

Hasselbladare och bladfilm

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseM2

Medlem
Jag har skaffat en komplett utrustning för att använda bladfilm till min Hasselbladare. Vitsen med bladfilm är ju att varje negativ kan behandlas på ett unikt sätt för att försöka få fram just det man önskar hos negget. Jag kan väl knappast vara ensam om att ha sådana grejer varför jag undrar om någon har en bra metod för att framkalla. Det är inget skoj att stå i kolmörker och blaska med bladen och lyssna till sin egen inspelade röst som läser tid. Tacksam för alla tips!

Ortokromatisk bladfilm kan du framkalla i skål och använda mörkröd belysing. Maco ORT25 är en sådan film. Den kräver dock mycket mjukarbetande framkallare, och är förstås rödblind.

Annars finns det små tankar för bladfilm. Photax säljer en sådan, CombiPlan, men den kostar runt en tusenlapp. Med den kan du framkalla upp till sex blad åt gången. Ställbar för 6,5x9, 9x12 och 4x5".

Det är väl formatet 6,5x9 du tänker använda? Det finns inte så många filmer att välja på, men Ilford Fp4+ och Efke PL100 är två alternativ. Annars finns också Efke PL25, men den är svår att få tag i. Fotoimpex i Tyskland kan beställa hem den, under namnet "Wephota NP15". Jag köpte några askar i höstas, men har inte testat dem än. Billig film, med samma emulsion som Efke KB/R 25. Extremt finkornig och skarp.

Det går förstås att skära ned 9x12-film också. Kameradoktorn har Tri-X, Plus-X, Tmax och Agfa APX100 i 9x12.

Senast ändrad:
LasseM2 skrev:
Jag har skaffat en komplett utrustning för att använda bladfilm till min Hasselbladare.
Jag kan väl knappast vara ensam om att ha sådana grejer.

Jag har då aldrig sett utrustning för bladfilm till bladare, har ändå plåtat med bladar utrustning av och till sedan 1900 bortnött.

Hur ser det ut, kan du fixa en bild????

Köp tri-x eller t-max 9 x 12 hos en välsorterad fotobutik!

Ilkka

Jag framkallar bladfilm "6x6" liksom jag förut soppade bladfilm 6x9 i en vanlig framkallningsdosa.
Det är bara att mata in bladet (eller bladen om det är flera som skall ha samma process) i spiralen, kör in dem så långt det går - mot centrum alltså - för bästa stabilitet. Och bara ett (1) blad i varje spiral, annars finns risken att de glider ihop under agitation.
Det är bara onödigt att krångla till saker och ting. Klart man kan skålframkalla men risken för att repa negativet är inte så liten. Tank....jodå, men har man tappat ett negg. i en tank en gång så upphör charmen delvis.
Dosan är säker, lättladdad och snabb. Soppan varar i det närmaste oändligt länge, det är ju framkallad filmyta som gäller. Men räkna med något minskad kapacitet eftersom de många "hällningarna" gör att framkallaren oxiderar snabbare.
Us

Sonnaren skrev:
Jag framkallar bladfilm "6x6" liksom jag förut soppade bladfilm 6x9 i en vanlig framkallningsdosa.
Us
Jo, jag har varit inne på den ideén. Rullfilmen är 61,5mm bred medan bladfilmen är 63,0mm. Den lilla skilnaden gör att det inte går att mörkrumssäkert krångla in bladen i mina Paterson-spiraler. Vad utnyttjar du för spiraler?

Re: Re: Hasselbladare och bladfilm

Finland skrev:
Jag har då aldrig sett utrustning för bladfilm till bladare, har ändå plåtat med bladar utrustning av och till sedan 1900 bortnött.

Hur ser det ut, kan du fixa en bild????

Köp tri-x eller t-max 9 x 12 hos en välsorterad fotobutik!

Ilkka
Urtustningen består av ett bakstycke, enkelsidiga kassetter för nedskuren bladfilm 6x9 och en Filmsax som på ett enkelt sätt skär ner filmen till 6x6. I en gammal Hbl katalog från ca 1960 är den beskriven och faktiskt även i brochyren till 500C/M tryckt 1980. Särskit vanlig är den inte, min hittade jag på eBay i Australien!

LasseM2 skrev:
Jo, jag har varit inne på den ideén. Rullfilmen är 61,5mm bred medan bladfilmen är 63,0mm. Den lilla skilnaden gör att det inte går att mörkrumssäkert krångla in bladen i mina Paterson-spiraler. Vad utnyttjar du för spiraler?
Patterson, de vanliga nylonspiralerna, det har aldrig varit något problem. Torrladda några ggr i ljuset. Det som k a n vara något "trixigt" i början är de skarpa 90-gradershörnen som kan vilja ta i slitsarna i spiralen. Det är då väldigt enkelt att klippa en 45-gradersvinkel på ca 1,5 mm i den delen av negativet som löper in först. Det kan man göra i totalt mörker. Enklare är att kupa negativet lätt och köra på så genom spiralen. Använd tunna bomullsvantar, men det skall man alltid göra ändå.
Fråga efter "nattvantar" på apoteket. Egentligen är det för dem som har eksem och har salvbehandling nattetid, därav namnet. Vantarna levereras utan salva.....
Lycka till
Us

ANNONS
Götaplatsens Foto