Annons

Hasselbladsoptik på Pentacon Six

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Hallå eller!? (ganska nybliven göteborgare)

Jag har hört från en väldigt pålitlig källa att Hasselbladsoptik ska passa på Pentacon Six. Testade med ett Carl Zeis Planar 80/2,8 men det passade inte.. hur kommer det sig? Är det bara äldre optik som passar och isåfall vilken?

/Danne

Vad är det för kamera du har?

Jag har också för mig att man kan använda carl zeiss optik, men inte den som är till bladaren. Saken är ju att objektivena till bladaren har slutare i sig och det har ju kanske inte den kameran du använder dig av. Men det finns carl zeiss optik som har pentacon six fattning. Kolla på eBay så får du se.

/ Marcus

Jag har en Pentacon Six TL.. Hittar ingen optik på Ebay.. Det är bara såna där halvtaskiga gamla skräp-objektiv.. ingen fin hasselbladsoptik.. fattar inte riktigt..

Taskiga eller inte. Jag har haft en Kiev med Pentacon six fattning. Och i den var det en lång pinne. Det har jag inte till min bladare. Jag tror tyvärr inte det är samma fattning. Antingen får du hitta en konverter (om det nu finns) eller så går det inte att använda bladare-optik. Men det finns som sagt carl zeiss optik i pentacon six fattning. Men sen om det är skit eller inte...

Brummelisa skrev:
...........Men det finns som sagt carl zeiss optik i pentacon six fattning. Men sen om det är skit eller inte...

Carl Zeiss Jena DDR finns ja. Dock inte samma som Carl Zeiss Stuttgart/Oberkochen med T*-optik för Hasselblad. Skitoptik är det inte från DDR, men räkna inte med samma fina kontrast och klara färgåtergivning som optiken från Zeiss Stuttgart/Oberkochen (T alt T*).

ANNONS
Götaplatsens Foto