Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

*headdesk* Eos 650, objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Les

Ny medlem
Hej alla!

Jag har haft tillgång till familjens, numera min, Eos 650 (objektiv 35-105mm). Nu har jag lyckats skrapa ihop lite pengar och tänkte köpa macro och teleobjektiv (vill fota mer insekter och fåglar). Innan jag införskaffar nya saker föredrar jag alltid att läsa på. Ehum. Det går inte så bra. Finns det några idiotförklaringar till objektiv? Kan tillägga att det första familjen gjorde med kameran var att slarva bort manualen, så allt jag kan om min kamera har jag upptäckt genom att pilla på knappar...

http://www.canon.se/For_Home/Produc...ry.asp?ComponentID=28033&SourcePageID=26387#1

Den här sidan är semihjälpsam, den idiotförklarar lite, men en del grejer förväntas man redan veta och andra förklaras inte från början.
Är den någon som orkar hjälpa mig?

Frågor i urval: finns det någon sida som listar objektiv som är kompatibla med min kamera?
Vad exakt står alla hjälpsamma siffer- och bokstavskombinationer för, alltså hur vet jag vad jag ska leta efter?

Mycket mycket tacksam för hjälp,
Lisa Schröder, Göteborg

I princip alla objektiv det står "Canon" på passar om de är tillverkade efter 1986. De kallas EF objektiv. Även Sigma/Tamron/Tokina etc. som är avsedda för Canon EOS passar.
De som INTE passar är EF-s objektiv. De är avsedda för vissa av de nyare modellerna av Canons digitala EOS-kamerahus.
De aktuella modellerna för Canon finns på ex. www.cyberphoto.se.

Canon har nyligen släppt pdf'er gratis på hela sin sanslöst fina bok "Lens Work"
http://www.canon-europe.com/Support..._educational_tools/en/ef_lens_work_iii_en.asp
Det som inte står där är inte värt att veta...

Fota fåglar är svårt. Man kommer oftast alldeles för långt ifrån och långa teleobjektiv är stora, tunga och framförallt dyra.
Insekter är kanske inte lika skygga. Jag skulle rekommendera Sigmas 150/2.8 Macro till detta. Du kan hitta billiga begagnade Sigma 50 makron som också är väldigt skarpa, men med denna brännvidden kanske du skrämmer bort fjärilarna när du kommer nära dem.

Här finns en EOS manualer för din kamera.

Tusen tack för hjälpen! Jag har fotat fåglar med mitt 35-105 objektiv, jag måste bara blåsa upp fotot i efterarbetet istället. Blir coolt korn, men man vill ju kunna bestämma själv. :)
Och jag hade inte tänkt att det skulle bli lätt med ett annat objektiv. Bara lättare!

Det där var en intressant länk! En hel bok, briljant, tack så mycket. Inte EF-s, också mycket bra att veta. Tack tack tack!

ANNONS
Götaplatsens Foto