Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Healing brush tips

Produkter
(logga in för att koppla)

Clownfish

Aktiv medlem
Jag har just börjat använda healing brush lite oftare istället för kloningsverktyget. Funkar ju verkligen bra för det mesta, men ibland blir det ju effekter som man inte riktigt hajar.

Så frågan är: Hur kan man ställa in sin healing brush? (PS-help var inte så hjälpsamt) Själv ändrar jag mest penselstorlek och "aligned" av och på, men det finns säkert mer att lära! Hur funkar egentligen "spacing" och "angle" etc? Har ni några särskilda tips för att anpassa healing brush efter situation och behov?

Sätt Mode till Lighten om du ska ta bort finnar å sånt som är mörkare än huden. I Lighten påverkas bara pixlar som är mörkare än det du lyfte från. Det blir skonsammare mot bilden.

Använd Darken för tvärtom-situationer.

I övrigt kan jag mest rekommendera att "dutta" dig fram istället för att måla.

Ta nya lyftpunkter ofta.

Jobba med ett nytt lager ovanför som du när du är klar drar ner opaciteten lite på - Så blir dina förändringar inte så extrema.

Tack Mattias, för tipsen om lighten och darken. Jag har också märkt att duttning är bättre än att dra långa streck - undrar varför det blir så dumt ibland.

Jag har hittills använt verktyget mest mot repor och damm, så därför vill jag ha hela "extrema" förändringen.

"Laga", Christel, är inte det svenska översättningen till "healing brush"?

Clownfish skrev:
Tack Mattias, för tipsen om lighten och darken. Jag har också märkt att duttning är bättre än att dra långa streck - undrar varför det blir så dumt ibland.

Jag har hittills använt verktyget mest mot repor och damm, så därför vill jag ha hela "extrema" förändringen.

"Laga", Christel, är inte det svenska översättningen till "healing brush"?

Hmmm... ursäkta en dum fråga...men vad är "healing brush" och "laga"? Var sitter dom? Har använt både eng. och sve. versioner av PS men aldrig använt detta ( tror jag..)

Hans-C skrev:
Tack! Ok, där ser man. Direkt under beskärningen som jag använder varje dag. Nu tänker jag absolut inte fråga vad det är man man lagar....:)

Hehe! Det ska du inte behöva. Jag brukar framför allt använda lagninspenseln/healing brush på fläckar, repor, damm etc som en smartare variant av kloningsverktyget. Den klonar dit ett mönster från en annan plats (vanligen bara ett visst sorts "brus") men färgar och tonar sedan det inklonade efter den nya omgivningen. Väldigt smart, och min fråga gällde inställningarna som man kan göra.

Ett tips som jag hittade i PS-hjälp var att avgränsa området man lagar med markering, för att inte t.ex. en kontur ska smetas ut.

Konstiga effekter får man iaf om man går för nära ett område med helt olika färger.

Healing brush funkar väl typ genom att den kollar pixlarna runtomkring och smälter ihop det med området man klickar på... typ.

ANNONS
Götaplatsens Foto