Annons

Hel mapp försvann, Lösning på lagring?

Produkter
(logga in för att koppla)

shots.jh

Medlem
Hej på er,

Bakgrund,
Jag importerar alla mina bilder direkt in, via LR, till min externa Lacie 1TB hårddisk.
Google drive säkerhetskopierar sedan den externa hårddisken och på så sätt har jag allt på två ställen.
Nackdelen är ju att LR "tittar" i den externa hårddisken vilket innebär att den alltid måste vara inkopplad vid import, redigering osv.

Jag har det sista märkt att datorn ej kan mata ut den externa hårddisken, även om synk m.m är avstängt, och har då loggat ut och in igen. Det funkade några gånger men sen blev jag tvungen att stänga av datorn för att få ur disken.

MEN, efter den sista gången när hårddisken har kopplas ur efter att datorn är avstängd visar det sig sen vid uppstart att HELA mappen som jag använt just för foton och som har säkerhetskopierat till Google Driven är borta..
Sjukt störande att allt bara kan försvinna och jag kan inte minnas att jag gjort något dumt..

Som tur är har jag ju allt säkerhetskopierat till Driven.
Någon som har idé om hur f*n det kan bli så?

Fast den viktiga frågan är hur man enklast kan göra för att kunna säkerhetskopiera kontinuerligt och kunna jobba med bilderna från en extern hårddisk. (synd att LR inte kan "titta" direkt i Driven..

Jag har lagt en beställning på en Synology DS418play NAS och 4 st 4TB hårddiskar men så läser jag runt bla här att NAS är ingen bra idé för backup.

Hur gör ni? Vad gör jag?


Mvh, Jesper
 

shots.jh

Medlem
Lokal lagring på intern disk, vilket är det programmen får använda och synkning med onedrive med versionshantering (utifall man får kryptovirus).

Går man ihop 6 personer får man det billigt och inkl officepaketet.

https://www.asus.com/Motherboard-Accessories/HYPER-M-2-X16-CARD/

Hänger inte med på hur det funkar? Vill du förklara eller ska jag läsa själv..?

Om jag ha det lokalt blir ju datorn full snabbt och jag måste ta bort och bara ha bilder på ett ställe.
 

cardazio

Aktiv medlem
Hänger inte med på hur det funkar? Vill du förklara eller ska jag läsa själv..?

Om jag ha det lokalt blir ju datorn full snabbt och jag måste ta bort och bara ha bilder på ett ställe.
Om du kör molnlagring m versionshantering slipper du raida och då kan du sätta i 4x4TB samt skapa hybriddiskar med snurrdisk+nvme (intel optane) eller bara ha snurrdiskar om du inte har något emot hastigheten.

Om du sållar kan du ha 4TB nvme stickor att lagra på med det kort. Har du vroc är det grymt
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag har några interna HDD och SSD varav två 2TB HDD för RAW-filer, en SSD för LR-kataloger, en SSD för operativsystem och program samt två NAS HDD för framkallade bilder (TIFF och JPG) och övriga filer.

I datorlådan har jag också en HDD-docka för montage av lösa HDD som jag använder för back up på två HDD som jag växelvis använder och som förvaras i annan byggnad. Jag hoppas att detta skall vara någorlunda säkert, knappast troligt att båda husen brinner samtidigt och skulle allt slås ut av blixtnedslag just när back up pågår så är det bara det som är nytt sedan förra backupen som förloras.

Ett tag försökte jag att dubblera bilddiskarna med ett liter kretskort som satt på vardera HDD och automatiskt och kontinuerligt kopierade till två andra HDD. Till skillnad från RAID-diskar blev dessa kopior identiska och körbara var för sig utan att behöva göra någonting med dem annat än att koppla bort den HDD som eventuellt havererat, ungefär som de säkerhetskopior jag gör med SyncToy. Tyvärr fungerade det inte riktigt fullt ut utan systemet hängde sig och mina datorkunskaper räckte inte till för att råda bot på det så jag skrotade dessa tillsatser.
 

atotowi

Aktiv medlem
Jag använder en 5-disk DAS (Direct Attached Storage = externt HD kabinett) i en "Raid konfiguration" via Thunderbolt för Raw-bilder.
OS och program ligger på intern SSD (plan att flytta LR+previews) till extern SSD.
OS + LR katalog säkerhetskopieras till DAS mha TimeMachine (Mac).
Data filer på DAS och Lokalt backas upp mha Crashplan till molnet.

Diskfel hanteras av DAS och katastrofer blir en mega nedladdning från molnet (alternativt skicka diskar till Crashplan och få datat den vägen).
 

Visom

Aktiv medlem
Om du kör molnlagring m versionshantering slipper du raida och då kan du sätta i 4x4TB samt skapa hybriddiskar med snurrdisk+nvme (intel optane) eller bara ha snurrdiskar om du inte har något emot hastigheten.
Förlåt, men jag förstår inte kopplingen mellan RAID och versionshantering. RAID används för att förhindra att man störs av en diskkrasch i det dagliga arbetet medans versionshantering är en del av backuplösningen.
 

Benganbus

Aktiv medlem
Hej på er,

Bakgrund,
Jag importerar alla mina bilder direkt in, via LR, till min externa Lacie 1TB hårddisk.
Google drive säkerhetskopierar sedan den externa hårddisken och på så sätt har jag allt på två ställen.
Nackdelen är ju att LR "tittar" i den externa hårddisken vilket innebär att den alltid måste vara inkopplad vid import, redigering osv.

Jag har det sista märkt att datorn ej kan mata ut den externa hårddisken, även om synk m.m är avstängt, och har då loggat ut och in igen. Det funkade några gånger men sen blev jag tvungen att stänga av datorn för att få ur disken.

MEN, efter den sista gången när hårddisken har kopplas ur efter att datorn är avstängd visar det sig sen vid uppstart att HELA mappen som jag använt just för foton och som har säkerhetskopierat till Google Driven är borta..
Sjukt störande att allt bara kan försvinna och jag kan inte minnas att jag gjort något dumt..

Som tur är har jag ju allt säkerhetskopierat till Driven.
Någon som har idé om hur f*n det kan bli så?

Fast den viktiga frågan är hur man enklast kan göra för att kunna säkerhetskopiera kontinuerligt och kunna jobba med bilderna från en extern hårddisk. (synd att LR inte kan "titta" direkt i Driven..

Jag har lagt en beställning på en Synology DS418play NAS och 4 st 4TB hårddiskar men så läser jag runt bla här att NAS är ingen bra idé för backup.

Hur gör ni? Vad gör jag?


Mvh, Jesper


Efter att ha läst om säker bildlagring så inser jag att fotografera numera, det e inte bara att fotografera! ;)
 

gunte

Aktiv medlem
å så måste man nog lära sig "språket"..tycker dom flesta krånglar till det i onödan..
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Säker bildlagring såg väl bara lite annorlunda ut på den analoga tiden: först duplikat av negativ och dior att låsa in i brand- och stöldsäkra skåp, helst i bankfack. Därefter hantera arbetsmaterialet och sedan förvara de producerade papperskopiorna på ett liknande säkert sätt, dvs en kopia i brand- och stöldsäkert skåp och en kopia bakom glas och ram att hänga på väggen, alternativt i syrafritt kuvert att leverera till kund. Diamaterialet förvarades naturligtvis i brand- och stöldsäkra skåp när de inte satt i projektorn för visning.

Eller hur?

Nja, kanske inte.....
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Fast den viktiga frågan är hur man enklast kan göra för att kunna säkerhetskopiera kontinuerligt och kunna jobba med bilderna från en extern hårddisk. (synd att LR inte kan "titta" direkt i Driven..
Det finns ju lite olika sätt, men i grunden handlar det ju om att du vill synkronisera innehållet på din externa disk till någon ytterligare disk - ungefär som du redan gör till molnet, men till en disk istället.

Mitt första förslag hade ju varit att skaffa en NAS ...

Jag har lagt en beställning på en Synology DS418play NAS och 4 st 4TB hårddiskar men så läser jag runt bla här att NAS är ingen bra idé för backup.
Varför i hela friden skulle en NAS vara en dålig idé för backup? :) Det är nog det vanligaste man använder NAS-burkar till.

Men tillbaka till huvudfrågan: det enklaste är väl sannolikt att köra något synkroniseringsprogram i datorn som ser till att löpande kopiera innehållet på din externa disk till NAS-enheten. Så har jag själv säkerhetskopierat data i drygt 20 år, och den arbetsmetoden har klarat mig förbi diverse problemsituationer genom åren.

Själv kör jag en stationär dator med plats för flera interna diskar, så mina bilder ligger dels på de interna diskarna, de synkroniseras sedan i sin tur a) till några USB-diskar (med matchande storlekar) och b) till en fyrdiskars NAS, återigen med diskar som matchar de i huvuddatorn. Så alla bilder finns på tre ställen hemma hos mig: på interna diskar i datorn, på motsvarande USB-diskar och på motsvarande diskar hanterade av en NAS-burk. Sedan har jag dessutom kört en fjärde fjärr-kopia till en NAS-burk som stått hemma hos en kompis. Vilket väl motsvarar din moln-kopia.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Säker bildlagring såg väl bara lite annorlunda ut på den analoga tiden: först duplikat av negativ och dior att låsa in i brand- och stöldsäkra skåp, helst i bankfack. Därefter hantera arbetsmaterialet och sedan förvara de producerade papperskopiorna på ett liknande säkert sätt, dvs en kopia i brand- och stöldsäkert skåp och en kopia bakom glas och ram att hänga på väggen, alternativt i syrafritt kuvert att leverera till kund. Diamaterialet förvarades naturligtvis i brand- och stöldsäkra skåp när de inte satt i projektorn för visning.

Eller hur?

Nja, kanske inte.....
Poängen är ju - som du pekar på - att säker lagring av bilder alltid, oavsett bildteknik, krävt lite eftertanke och extra arbete. Och mer eftertanke och mer arbete ju säkrare man vill lagra.

På det stora hela är det ju faktiskt enklare att uppnå bra säkerhet med digitalt lagrade bilder eftersom de har den trevliga egenskapen att kunna kopieras utan kvalitetsförlust i bilden.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Exakt! Dessutom behöver man inte fundera så mycket på det när systemet väl är igång. Inget kontinuerligt handarbete om man inte, som jag, sätter i en HDD i datorns dockningsstation och startar back up manuellt.
 

Visom

Aktiv medlem
Grevture;2264524 Varför i hela friden skulle en NAS vara en dålig idé för backup? :-) Det är nog det vanligaste man använder NAS-burkar till.[/QUOTE sa:
Man kan använda en NAS, men en NAS har i sig ingen backupfunktionalitet. Råkar du radera en bild så är den borta. Om du editerar bilden och den blir korrupt när du sparar så är bilden borta. Brinner NASen upp är bilderna borta. Om NASen stjäls är bilderna borta.

En backups primära uppgift är att kunna återskapa filen som den såg ut förra veckan. Eller förra året. Eller vid annan godtycklig tidpunkt. Versionshanteringen är A och O i en backup och en NAS ger inte något sådant. Att ta en kopia varje vecka på 10 TB så har man 520 TB backup efter ett år, medans man med en versionshanterad backup ligger på runt 20 TB(?) beroende på hur mycket man pillar på sina bilder. Primära uppgiften för en NAS är att se till att arbetet kan fortgå 24/7 om en disk skulle krascha. En backup behövs för att lösa en diskkrasch, men som jag skrev inledningsvis så ska den även kunna hantera raderade filer, stölder, bränder etc etc.
 

Artis

Aktiv medlem
Finns säker bildlagring?

Sedan 1992 när jag fyllde en intern hårddisk på 40 MB med virtuell minne på min Mac när jag målade en tavla i Painter skaffade jag en extern HD på 350 MB för dessa ändamål. Sedan blev det fler och fler diskar med större kapacitet. Det förekom även lagring på DVD skivor som visade sig vara besvärlig med tanke på långsam åtkomst fast säkerheten är utmärk efter så många år och jag kommer åt alla bilder utan problem.
Nuförtiden när RAW filer från moderna kameror kräver allt större utrymme sköter jag lagringen på två externa WD diskar à 3 TB. Diskar används endast vid kopiering av filer från kameror, slutlagring av färdigt behandlade bilder och när jag vill hämta bilder från diskar. Det har fungerat till 100% i alla år och förhoppningsvis kommer det att göra i flera år till.
Själv använder jag inte molntjänster till lagring vare sig från kameror eller mobiler. Skulle det s**ta sig någon gång så tänker jag: den dagen den sorgen. Inte hela världen, livet är för kort för att bekymra sig för mycket - kommer man på i slutändan - när man snart fyller 70. Hur länge ska mina bilder lagras och vem ska förvalta de efter mig? Mina barn? Då kan de komma åt de bilder de vill när diskarna kopplas dill datorn. Alla de system jag använde fungerar oklanderligt.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag tror att Jesper som startade tråden använder bärbar dator, därav "krånglet" med externa diskar. Jag har ett rymligt datorchassi med åtminstone 6 diskar. Bildlagringsdisken har bytts ut eftersom den närmat sig fullt och det är snart dags igen. Om nästa blir på 4 eller 6 TB får vi se. Priset har ju gått ned rejält per megabyte under resans gång samtidigt som bildfilerna blir allt större.
Bärbart är praktiskt, inte minst om man är trångbodd men begränsar kraftigt hur mycket lagring man kan ha internt.
 

Artis

Aktiv medlem
Jag tror att Jesper som startade tråden använder bärbar dator, därav "krånglet" med externa diskar. Jag har ett rymligt datorchassi med åtminstone 6 diskar. Bildlagringsdisken har bytts ut eftersom den närmat sig fullt och det är snart dags igen. Om nästa blir på 4 eller 6 TB får vi se. Priset har ju gått ned rejält per megabyte under resans gång samtidigt som bildfilerna blir allt större.
Bärbart är praktiskt, inte minst om man är trångbodd men begränsar kraftigt hur mycket lagring man kan ha internt.
Sedan flera år tillbaka använder jag endast MacBook Pro och aldrig haft problem med mina externa diskar. Som sagt de monteras endast när jag jobbar med bilder - import och export av färdigbehandlade bilder. Diskar är frånkopplade vid övrigt datoranvändning.
 

Ventures

Aktiv medlem
Säker bildlagring såg väl bara lite annorlunda ut på den analoga tiden: först duplikat av negativ och dior att låsa in i brand- och stöldsäkra skåp, helst i bankfack. Därefter hantera arbetsmaterialet och sedan förvara de producerade papperskopiorna på ett liknande säkert sätt, dvs en kopia i brand- och stöldsäkert skåp och en kopia bakom glas och ram att hänga på väggen, alternativt i syrafritt kuvert att leverera till kund. Diamaterialet förvarades naturligtvis i brand- och stöldsäkra skåp när de inte satt i projektorn för visning.

Eller hur?

Nja, kanske inte.....
Analoga bilder är ju trots allt fysiska och om man bortser från brand och översvämning något som finns kvar väldigt länge. Färgbilder bleks visserligen men digitala bilder har långt flera hot. Kommer det ens att vara tekniskt möjligt att öppna en raw-fil om 50 år?
Samtiden må vara mer än väl dokumenterad men hur många av dagens bildfiler kommer att konverteras till kommande generationers datorer eller vad det blir för teknik i framtiden. Många saknar backup över huvud taget.
 

Artis

Aktiv medlem
Analoga bilder är ju trots allt fysiska och om man bortser från brand och översvämning något som finns kvar väldigt länge. Färgbilder bleks visserligen men digitala bilder har långt flera hot. Kommer det ens att vara tekniskt möjligt att öppna en raw-fil om 50 år?
Samtiden må vara mer än väl dokumenterad men hur många av dagens bildfiler kommer att konverteras till kommande generationers datorer eller vad det blir för teknik i framtiden. Många saknar backup över huvud taget.
Efter 28 år har jag inga problem att öppna mina filer. Det kommer att fungera så länge man har program som filerna skapades med eller kompatibla.
 
ANNONS