Annons

Helios 44-2 - vart kan man köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

krisljungberg

Aktiv medlem
Jag och min flickvän blev båda lite nyfikna på Helios 44-2-objektiv. Jag hittade en sida som heter https://helios-lens.com och den är belägen i Ryssland. Jag vet inte alls om det är en vettig site, men även om den är kanon, så är den ju liksom i Ryssland. Jag tänker importkostnader/tull och allt sånt. Någon som har direkt erfarenhet av sidan? Eller direkt erfarenhet att köpa något från Ryssland?

Finns ju ibland en del Helios-linser på Tradera osv, så får väl kika där med förstås, men på den här sidan var allt så himla smidigt så det känns ändå lockande, även om det blir lite dyrare.

Jag har köpt från många länder, ink Ryssland. Du kommer åka på införselavgift och moms. Så lägg på ca 25% på priset och ytterligare ovanpå 100 kr för hantering.

Jag köpte mitt exemplar på Tradera för flera år sen. Inget krångel alls.

Tänk också på att du kommer att få betala tull och moms (och göra en tulldeklaration) när du importerar något från ett land utanför EU.

Jag köpte mitt exemplar på Tradera för flera år sen. Inget krångel alls.

Tänk också på att du kommer att få betala tull och moms (och göra en tulldeklaration) när du importerar något från ett land utanför EU.

Mm, jag insåg det. Kanske inte värt besväret fan. Verkade som att man skulle få fina ex dock, något man inte alltid kan garantera på Tradera. :D

De brukar finnas i olika varianter och skick på ebay. Håll dig till en EU-baserad del, till exempel ebay.de, och välj säljare som finns i (och skickar från) EU. Då slipper du tillägg i form av tull, moms och expeditionsavgift.

Apropå din undran i bloggen om när objektivet kan vara tillverkat så är det vanligt bland sovjetiska kameragrejer att de har ett serienummer som börjar med det år (tvåsiffrigt) de är tillverkade.

ANNONS
Götaplatsens Foto