Annons

helknas med färgerna!

Produkter
(logga in för att koppla)

Gårdis

Avslutat medlemskap
Hej!

Installerade igår färgprofilen till mina nya Lacie 120 skärm. frid och fröjd.

Nu till probelemet. sRBGs "Vit" är numera "Gul". Förstod du?

Jag har så himla dålig koll på färgprofiler. så då jag tex. jobbar i photoshop i "rbg98" eller "Monitor rgb - Lacie 120 G2.2 D65".
och sen tar "convert to profile" till sRGB. då ändras vitbalansen helt. allt vitt blir gult. typ.

Säkert något nygbörjarfel. Vad är knas?

Ska jag jobba och alltid använda färgprofilen till skärmen?

Berätta gärna :)

Hej

Du skall skilja på skärmprofiler o arbetsrymder

sätt skärmen till den skärmprofil du har i egenskaper i datorn, högerklicka på skrivbordet o välj den.

Sen kör du sRGB i PS. (arbetsrymd)

roine

där väljer du din skärm, jag har en spyder kalibrator
högerklicka på skrivbordet, välj egenskaper, skärm, avancerat o så dennan flik

jag har ännu inte införskaffat en kalibrator. måste få ihop cash först.

på själva datorn(bild 1) har jag valt "Lacie 120" som färgprofil.

Sedan öppnar jag tex. en raw-bild i photoshop i sRGB-läge. bilden är då väldigt gul. färgerna är konstiga.

ändrar sedan i "Assaign profile" till "Lacie 120". Och då blir färgerna väldigt snygga. vitbalanserade.

Om jag sedan sparar bilden och öppnar den utanför ps. så är kontrasterna väldigt höga.

?

Senast ändrad:
märkligt ju

Då e jag i vart fall off banan

en tanke dock:
under View i PS (visa kanske det heter på den svenska)

Vad har du valt i Proof där? custom har jag i mitt fall

Roine

nåt knas med färgprofilen från cdn som tillhörde skärmen? Vad händer om ändrar färgprofilen för skärmen till typ. sRGB?

med på cdn fanns det också en "PC .inf files" som jag inte installerat. vad är det?

Senast ändrad:
Hej!

Har nu tagit bort färgprofilerna och kör orginal.(Inte i photoshop utan "skärmprofil för bildskärmen).

Nu funkar allt som vanligt igen.

Men bör man inte använda en färgprofil som följer med skärmen?

Gårdis skrev:
Men bör man inte använda en färgprofil som följer med skärmen?

Jo, om den är korrekt, vilket den väldigt ofta inte är. Det du beskriver låter exakt som det som händer om du har en dålig skärmprofil. Så om du inte kan skaffa en kalibrator just nu skulle du få ett bättre resultat genom att använda Adobe Gamma, som installerades i samband med att du installerade Photoshop.

Stefan

adobe gamma måst bort om du har en egen profil, den e ju ett alterntiv, så i så fall har du dubbelkaliberat.

En annan tanke som slog mig, vilken färgtemperatur e den du la in för, själva skärmen måste ställas in på den. 6500Kelvin är rätt vanligt.

roinek skrev:
adobe gamma måst bort om du har en egen profil, den e ju ett alterntiv, så i så fall har du dubbelkaliberat.

Nja, så enkelt är det inte riktigt är det inte. Om man inte använt Adobe Gamma är det inga problem med dubbelkalibrering. Det är bara om man har kalibrerat sin skärm med Adobe Gamma och sedan kalibrerar skärmen med ett skärmkalibrator, då kan det bli en konflikt mellan de två kalibreringarna.

Stefan

japp, enig, men nu har vi ju stor skillnad, då kan man ev rört gamman eller färgemen.

Så skadar inte att prova utan, lyft bara bort ikonen i startup tillfälligt.

ANNONS
Götaplatsens Foto