Annons

helt ny på området

Produkter
(logga in för att koppla)

hbmannen

Ny medlem
ja har fått tag på en säkert helt omodern kamera:)
canon eos 1000f
som de sitter ett canon 35-80mm objektiv
på detta objektiv finns de en del nummer, vad betyder dessa nummer??

blomma framför 0,37m ?
1:4-5.6 ?
52mm skylight (1B) ?

/ okunnig

Inbillar mig att blomman visar på närgränsen, d v s det kortaste avstån kameran kan fokusera på med den linsen..

1:4-5,6 innebär största bländaröppning vid 35 resp 80 mm brännvidd på objektivet med variabel brännvidd inom området 35 till 80 mm.

52 mm skylight är ett filter som har en svag laxfärgad ton, vars syfte är att värma bilderna något. De 52 mm visar på diametern på gängan på filtret. Samma mått finns även på objektivet.

Lycka till med plåtandet.

(Jag har en identisk kamerakombination, som jag mig mycket glädje)

Hej Patric

35-80mm betyder att det är ett zoom. I stället för att gå lite närmare eller längre ifrån kan du justera brännvidden och med den hur mycket du vill ha med i bilden.

Blomma framför 0,37m betyder makroläge. (Närbild på sånt som är smått)

1:4-5.6 betyder max bländaröppning vid 35m är 4.0, max bländaröppning vid 80mm är 5.6.
Detta objektiv kommer att vara lite mörkt vid inomhusbilder men fungerar bra utomhus.

Skylight är ett filter som är påskruvat. Kolla så det inte är repigt! Det ger ett bra skydd för optiken och kan förbättre en del bilder utomhus.

/AnWi

kul

då fattar ja de.. laxfärgad hmm snyggt? kanske vi får snart se när dom första bilderna kommer ut..

du menar allså att de går att få till hyffsade bilder me denna kamera?

Helt ny på området? Då rekommenderar jag

1) Gratisvarianten
Leta upp Grundkurs under "Artiklar" längst upp på den här sidan. Läs, läs igen, och läs om igen. Det blir nog en del aha-upplevelser.

2) Lyxvarianten
På 60- och 70-talen fanns det knappast automatiska kameror. Eftersom man var tvungen att ställa in allt manuellt skrevs det väldigt bra läroböcker i fotografi på den tiden. De är _minst_ lika bra som moderna fotoböcker, och du hittar dem nästan gratis på antikvariat. Köp! Läs!

Bägge varianterna kräver mer än fem minuters ansträngning av dig, men jag garanterar att du kommer att bli impad av dig själv... :)

Och kameran tar inga bilder. DU tar bilder. Bättre och bättre, skulle jag tro.

Två bra tips Bengt. Jag vill delge ett till.

3.) Gratis! Biblioteket! Det finns metervis med litteratur att låna. Jag tillbringade en stor del av min lediga tid i somras med läsning av fotoböcker.

Patric. Välkommen till en trevlig samlingsplats på nätet.

/AnWi

Re: kul

hbmannen skrev:
då fattar ja de.. laxfärgad hmm snyggt? kanske vi får snart se när dom första bilderna kommer ut..

du menar allså att de går att få till hyffsade bilder me denna kamera?

Japp, kameran utför endast det som fotografen begär. Du kan jämföra funktionerna i EOS 1000F med dem i EOS 3000. Kvalitén i objektivet är jämförbar med de 28-90 de sänder med idag på EOS 3000/300 eller 18-55 i paket med digitalkamerorna.

När du blir varm i kläderna och vill utvecklas än mer, så köpte jag fler objektiv av god kvalité och använde dem på 1000F. Jag kör svartvitt med 1000F idag och det är samma objektiv som passar på den som till digitalkamerorna (förutom EF-S).

Kör så det ryker.

Blomman står för närgräsen, dvs minsta avstånd som du kan fokusera med det där objektivet och få skärpa.

Skylight 1B, är filtret som sitter på, detta är ett skydd för att inte repa objektivets lins. Finns dock häftiga filter, tex olika färger osv.

Sen som de andra sa, bländare är vad siffrorna står för.

// Jocke, också ny i gemet

man tackat för alla vänliga själars svar.. kul me ett forum där alla som kan vill hjälpa till.. å snabbt går de oxå.... :)

nu ska ja gå å lägga mig me den luntan papper ja skrivit ut under kvällen.. imorrn ska de ut å plåtas

hbmannen skrev:
man tackat för alla vänliga själars svar.. kul me ett forum där alla som kan vill hjälpa till.. å snabbt går de oxå.... :)

nu ska ja gå å lägga mig me den luntan papper ja skrivit ut under kvällen.. imorrn ska de ut å plåtas

Haha, med tanke på att det finns typ 40.000 medlemmar/25000 unika besök under en vecka tror jag det var, så böööör folk svara snabbt - annars pinsamt för forumet ;)

// Jocke

ANNONS
Götaplatsens Foto