Annons

hemgjord internet-anslutning med modem och win2000?

Produkter
(logga in för att koppla)

David G

Aktiv medlem
här är problemet jag försöker lösa: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=80489

Innan jag åker och köper en massa saker så undrar jag om det är möjligt att från min bärbara dator ansluta med modem till min hemdator och på så sätt utnyttja mitt bredband?

Datorn hemma kör Windows 2000 och är anluten via en router till telia adsl-bredband. Jag tänkte använda mobilen som modem till den bärbara datorn. Om jag ringer upp datorn hemma från mobilen får jag tillgång till internet då? eller behövs det kanske nått speciellt program?

//David

Jag är inte riktigt säker på vad du menar. Men om du undrar om det går att använda datorn hemma som server för en uppringd uppkoppling så är svaret nej. För 20 år sedan hade det kanske gått när moblinäten fortfarande vad analoga (med ett gammalt "pip-och-brus" modem, den variant man lade en telefonlur på) men modemet i din mobil är helt digitalt vilket innebär att din telefonoperatör måste "släppa igenom" datortrafik för att det ska fungera, detta innebär alltså att operatören kan se att det är just datortrafik och därmed ta betalt för det.

Huruvida du surfar direkt ut på nätet eller via din dator hemma (med datorn som proxy) spelar inget roll för kostnaden.

Eller det beror på vilken telefon du har. Min gamla funkar som 9600 modem så med den skulle det fungera om din hemdator är installerad som modem-pool.

Om nu 9600 är vad man kan kalla fungerande...

Andra typer av anslutningar t ex GPRS, Edge osv som ger större bandbredd är redan internet trafik så det vore att gå över ån efter vatten.

Telefonen är en Nokia 5140i. Det går att ringa upp en vanlig modempool och hastigheten blir då 9600bps och det kostar 59öre/minut.

Anledningen till denna fundering är att jag från mobilen kan välja ett nummer som det är gratis att ringa till, jag har då tänkt välja mitt hem-nummer.

Har telia-abonemang, GPRS är ju så dyrt, 20kr/Mbyte.

1. 9600 är det snabbaste som går att få utan att gå över till GPRS/EDGE etc. vad jag vet.
2. Det går att använda din hemdator som modempool om du inte vill använda t ex Telias. Men det behövs troligen lite program för att få det att fungera. Jga vet att tidigare versioner av Windows Server hade det.

ANNONS
Götaplatsens Foto