Annons

High Pass-filter för skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

Kronbergs

Avslutat medlemskap
Jag kollade in Moderskeppets instruktionsvideo för att skärpa "blogg och web-bilder" Exemplen som används avser bilder på 600*400px. Med ett High Pass-filter inställt på Radius 0,3 blir detta ypperligt, med en opacitet på ca 70%.

Dock är mina bilder som jag batchförminskar på 1000px i bredd och då ser de aningen överskärpta ut. Jag har laborerat en smula med olika inställningar utan att bli rikigt nöjd.

Vet ni radius och opacitet-inställning för en bild på 1000px bredd?

Jag kollade in Moderskeppets instruktionsvideo för att skärpa "blogg och web-bilder" Exemplen som används avser bilder på 600*400px. Med ett High Pass-filter inställt på Radius 0,3 blir detta ypperligt, med en opacitet på ca 70%.

Dock är mina bilder som jag batchförminskar på 1000px i bredd och då ser de aningen överskärpta ut. Jag har laborerat en smula med olika inställningar utan att bli rikigt nöjd.

Inställningarna beror så mycket på vilken typ av bild det är och vad som skall framhävas. Vad använder du för "fuse-method"? Overlay? Soft ligth? Hard light? Vivid Light? Allt sådant bidrar till olika effekt. Brukar själv oftast bara köra soft light och sedan sitta och mixtra med opacity.

(Om jag nu förstod din fråga korrekt...)

MVH
Num

Jag gör ofta bilder i storlek 1024 pixlar för webpublicering.

1) Använd radie 0.3,

2) Ändra blandningsläge till Övertäckning,

3) Välj lämplig opacitet,

4) Använd en lagermask och pensla bort skärpa där du inte vill ha den eller ange ljusvärden för lagren så att skärpningen isoleras till mellantonerna.

Det är mycket sällan som blandningsläget linjärt ljus passar då det ger för stark skärpa med för mycket haloeffekt i högdagrarna.

Tänk på att High Pass skärpning är en komplementär skärpning för kreativ skärpning eller slutskärpning för web. Du skall med andra ord först ha gjort grundskärpning i rawkonverteraren och även eventuell annan skärpning därefter. Jag rekommenderar Focal Blade 2 och Topaz Detail 2.

ANNONS
Götaplatsens Foto