Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

High speed synk till Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Palleyamma

Medlem
Hej!

Jag undrar om någon enkelt kan hjälpa mig. Har för avsikt att ropa in en begagnad blixt. Kommer att främst använda den till upplättning på snabba tider (1/500 och snabbare).

Vilka gamla modeller blixtar kan lösa detta åt mig?

Kör 30D men kommer snart uppgradera mig till 50D alt. 7D.

Palle

Du kan använda Canon EX 430, EX 430 II, EX 580 och EX580 II för High Sped Sync

Mvh
Thorsten

Även 220EX, 270EX, 380EX, 420EX och 550EX fungerar med High speed sync. (Dvs. alla EX blixtar funkar.)

Det stämmer, men då måste man ställa ljuset manuellt som i "gamla tider". Använder man EX 430, EX 430 II, EX 580 eller EX580 II, så sköter kameran och blixten om hela ljussättningen vilket är ovärderligt om man skall använda blixten som upplättningsblixt.
Det går snabbt, automatiskt och felfritt!
Om man vill kan man ju fortfarande även styra blixten manuellt, men jag ser inget värde i det.

En finess i kråksången är att med dessa blixtar kan du ställa in kameran på rätt exponering, överexponering eller underexponering av bakgrunden, samtidigt som blixten ser till att motivet i förgrunden blir korrekt exponerat (eller överexponerat/underexponerat enl. hur du ställer in blixten). Detta ger en enorm fördel vi kreativ ljussättning.

Jag föreslår att du letar efter någon som har en 430/580 och provar själv hur bra det är.

Mvh
Thorsten

Det stämmer, men då måste man ställa ljuset manuellt som i "gamla tider".

Nej, alla EX blixtar fungerar lika när det gäller High speed synk. Har en 420EX själv så jag vet att det fungerar. Du tänker förmodligen på EZ serien, som inte kan styras annat än manuellt med digitala EOS-kameror.

Nej, alla EX blixtar fungerar lika när det gäller High speed synk. Har en 420EX själv så jag vet att det fungerar. Du tänker förmodligen på EZ serien, som inte kan styras annat än manuellt med digitala EOS-kameror.

Javisst, men du får inte automatisk mätning och styrning av upplättningen!

Mvh
Thorsten

ANNONS
Götaplatsens Foto