Annons

Hitech eller Cokin??

Produkter
(logga in för att koppla)

museo12

Aktiv medlem
Jag söker ett bra filtersystem och undrar om era erfarenheter av ovanstående märken. Jag behöver filterhållare, filter för svartvitfotografering, samt avtonade gråfilter.
Vilket är bäst att välja?
Billigast?

Om jag inte tar helt fel är Cokon billigare att köpa via internet i England. Eller?

Jag fotograferar småbild, analogt.

Tacksam för svar!

Hej Pär.
Håll koll på tradera där det brukar florera en del dylika tingestar.Cokin är bra och då väljer du P-serien.
Cromatek är bra och passar i Cokinhållaren.
Ambico har jag också i samlingen men är lite mindre men kan hittas till fyndpris om du har tur.
Mvh/Gunte..

Har bara begränsad erfarenhet av Cokins A-serie (den mindre varianten) och gluttat på en väns Hitech-filter.

Dock så har jag sett från flera källor att Cokins gråfilter (avtonade eller ej) inte alltid är helt neutrala i färgen och Hitech ska vara bättre i det avseendet. Det finns trådar om det här på fotosidan tex.

Tycker inte Hitechfiltren var så fasligt dyra (hållaren däremot!) speciellt när min kompis plockade ihop paket hos Dito.

Jag använde Cokins avtonade gråfilter i mer än 10 år. Bytte till Hitech för ett par år sedan. Min erfarenhet är att Hitech håller en jämnare kvalité.

OBS: Det är lätt att jämföra filter genom att lägga dem bredvid varandra på ljusbordet. Jag jämförde tre gamla Cokinfilter (P121) som borde vara identiska. De drog åt tre olika håll i färgerna!

Tack för svaren!

Det verkar luta åt Hitech-filtren då...

Får försöka hitta något ställe som säljer de billigare än Dito!

ANNONS
Götaplatsens Foto